? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Jumaat, 27 Mac 2009

Malam yang gelap

Bila malam saja takut. Bila takut saja malam. Teruk betul dengan perasaan ini. Kenapa takutkan malam? Mungkin kerana ia gelap. Maka pelbagai perkara buruk yang tidak nampak bakal berlaku. Mungkin juga mitos yang mengatakan hantu keluar pada waktu malam. Entahlah sukar dikesan punca ketakutan ini.

Namun malam ini bermula dari bumi mula diciptakan. Ini bermakna sejak zaman Nabi Adam lagi sudah mengalami keadaan gelap ini. Nenek pernah cerita bahawa pada zamannya tiada lampu. Bila senja emak nenek akan memasang lampu gasolin untuk menerangi rumah kayu mereka. Melalui filem-filem hitam putih dahulu juga menunjukkan penggunaan jamung untuk menerangi jalan di kala malam.

Susah betul rasanya hidup tanpa cahaya. Pasti sukar orang dahulukala menjalani kehidupan tanpa lampu seperti sekarang.

Namun melalui pelajaran agama islam yang diajar ustaz pada Khamis lepas membuktikan gelap hati lagi teruk daripada gelapnya malam. Gelap hati telah menutup seluruh hati dari memandang walaupun sezarah kebenaran. Gelap hati berpunca dari dosa yang menimbulkan bintik-bintik hitam di hati yang akan menghitamkan hati apabila banyak dosa dibuat. Akhirnya yang akan membawa ke neraka akibat gelapnya seketul daging dalam jasad yang dipanggil hati. Nampaknya kegelapan hati lagi menakutkan daripada kegelapan malam.

Jadi apa yang ditakutkan dengan malam yang memang yang diciptakan sejak azali. Apabila mati kelak juga akan tidur dalam kubur yang gelap. Itu kata emak. Patut dijaga adalah mengelak kegelapan hati yang dibuat manusia setelah mendapat nikmat nyawa, udara, makanan dan berbagai.

Maka tidak salahlah jika turut menyertai EARTH HOUR dengan memadam lampu pada 28 Mac 2009 sejam bermula 8.30 malam. Tidak akan terjejas pun hanya kerana sejam berada di dalam gelap. Berbanding melihat cahaya sebermula mengenal dunia. Di samping mengurangkan pemanasan global.

Noktah Nurul, murid tahun lima mengakhiri nukilan tinta hatinya.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...