? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Isnin, 30 Mac 2009

Syukran PMRAM...

Pertama kali menjejak kaki di bumi Mesir kami disambut oleh anak-anak Terengganu yang disertai beberapa senior Kusza yang merupakan ahli PMRAM di airport Cairo.

Kami dibawa menempuhi bangunan-bangunan berwarna coklat di kiri kanan jalan yang jika diturunkan ketika itu pasti akan sesat kerana pemandangan baru yang hampir sama bentuk dan warnanya.

Kami dibawa rehat di rumah Terengganu setelah sembilan jam berada dalam perut pesawat mengharungi perjalanan dari tanahair ke Mesir. Dijamu nasi campur seperti yang dijual di Terengganu.

Setelah itu kami dihantar ke rumah anak negeri masing-masing sekitar Cairo. Sehinggalah diuruskan dengan baik ke cawangan Universiti al-Azhar yang terdapat di sekitar Mesir.

Begitulah kebajikan kami anak-anak Malaysia dijaga dan diurus dengan baik oleh Persatuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) sebermula tiba hingga ke pulang ke tanahair.

Sebelum ke sana hatiku gusar untuk mengurusi semua urusan dan keperluan terutama berkaitan kuliah sepertimana yang berlaku di Kusza. Apatahlagi perlu berurusan dengan orang arab yang sememangnya kurang budi bahasa berbanding kita orang melayu.

Namun bila di sana semua kerisauan itu lenyap kerana hampir semua urusan kuliah dari segi penempatan, penukaran, kitab, yuran sehingga keperluan utama di sana seperti selimut tebal dan beberapa benda lagi diuruskan PMRAM. Maklumlah pelajar baru seperti kami masih tidak betah dengan cuaca, budaya, bahasa dan makanan orang sana untuk melakukan sendiri urusan-urusan itu.

Kasihan juga bila melihat ahli tertinggi PMRAM, para exco yang bekerja demi kebajikan pelajar Malaysia di sana. Satu perjuangan yang kulihat bukan kerana wang. Malahan perjuangan yang menuntut wang saku dikeluarkan. Jika diberi amanah sebagai tampuk pimpinan PMRAM aku juga tidak sanggup berkorban seperti mereka. Mampu tersenyum dalam kelelahan. Tinggi sungguh nilai kesabaran mereka.

Semasa menjadi ahli PMRAM kami tidak pernah disuruh untuk menyokong mana-mana parti politik tanahair. Cuma yang kutahu melalui al-quran dan tafsirnya, hadis serta kitab-kitab yang kami belajar sememangnya mengandungi perkara-perkara yang diperjuangkan oleh satu parti politik tanahair. Jika itu sebabnyai PMRAM dituduh maka semasa belajar belajar di sekolah menengah lagi banyak ayat-ayat yang sama telah kami belajar bagaimana pula keadaannya?

PMRAM terus ditohmah, dikeji, dicaci, dituduh kerana ketulusan mereka menjaga kebajikan pelajar Malaysia di sana yang sudah dianggap seperti bapa dan ibu setelah berjauhan dari orang tua. Kini ingin cuba dihapuskan dari muka bumi.
Sesunggunhnya dari zaman nabi Adam lagi manusia yang melakukan kebaikan memang sering dicemburui sehinggakan kini kebaikan sudah menjadi satu kesalahan.

Aku bukan menegakkan mana-mana parti politik. Aku cuma mahu tegakkan apa sahaja yang berlandaskan al-Quran dan hadis.

Perlu diingat

yang dipenjara itu bukan sekadar penjenayah

juga ulama yang mahu menegakkan

dustur islamiyah

yang digelar banduan itu bukan hanya yang melakukan kesalahan

namun yang mengamalkan al-Quran sunnah

dalam kehidupan

semuanya di mata Allah taala

palsu di mata manusia


Teruskan thabat kalian, sahabat-sahabatku di bumi anbiyak.


******

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...