? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Jumaat, 13 November 2009

Usah dihalalkan yang haram.


Cuaca mendung, malap dan hujan adalah alasan betah untuk tinggal di dalam rumah sahaja.
Maka dapat menghabiskan 12 bahagian filem Ketika Cinta Bertasbih di youtube. Sambil membandingkannya dengan filem Ayat-ayat Cinta bersama rakan-rakan di facebook.
Hampir memenuhi kepuasan apabila filem itu tidak banyak bezanya dengan novel.
Patutlah rata-rata penonton memujinya.

Dikagumi bukanlah sekadar nama gahnya yang mendapat kutipan tinggi. Namun nilai yang dipersembahkan walau sekecil-kecilnya. Bukan sekadar ditontoni. Namun memperhalusinya dengan mata hati agar dapat diterapkan dalam hidup sendiri.

"Mengutamakan orang lain dalam mendekatkan diri kepada Allah dan hal ibadah hukumnya makruh, kalau mengutamakan orang lain untuk selain ibadah itu sangat dianjurkan." dialog Mas Azam yang lekat di hati ini. Menasihati ahli baitnya Fadhil kerana melepaskan cinta terhadap Tiara kepada rakan sendiri.

Juga terdapat beberapa lagi dialog dan babak yang amat berkesan dijadikan pedoman. Juga ilmu yang diperolehi walau hanya sekadar menjadi penonton.

Kredit buat Kang Abik kerana mampu berdakwah di bidang penulisan dan perfileman. Tarikan cinta tetap menjadi modal buat remaja terutamanya. Namun ia bukanlah cinta realiti kini yang banyak unsur haram dari halalnya. Walaupun realiti kini namun ia tidak sepatutnya ditulis dan dibukukan. Lalu dibaca oleh anak gadis yang baru berputik cinta di hati. Maka penulisan itu telah menyumbang sedikit modal atas kepincangan akhlak masyarakat hari ini.

Semoga di kolej aku pernah membaca novel karangan seorang penulis novel cinta yang agak terkenal pada ketika itu. Ia adalah sekadar rasa ingin tahu apabila melihat seorang sahabat yang tekun dengannya sehingga mengorbankan waktu tidur. Hasilnya, bagiku adalah negatif kerana cara pasangan itu dinukilkan persis cara dan kelaziman orang barat sepertimana dalam filem dan drama mereka.

Cinta sebenar adalah cinta yang berdiri atas realiti akal yang waras. Juga IMAN yang tuntas. Pastinya perlukan garis panduan dari pencipta.
Bukannya cinta yang hanya sekadar terbina dari paksi mimpi, angan-angan dan khayalan yang dipenuhi nafsu tidak bertepi.

"Haa..baca novel cinta," kusergah beberapa orang murid perempuan tahun 6 yang khusyuk dengan novel di tangan.

"Hehe ustazah..saya memang minat novel cinta pun," cepat sungguh minatnya pada bab-bab begini.

"Amboi..ni siap cerita hal rumahtangga lagi ni," buku ditangannya kuambil dan kubelek.

Beberapa murid perempuan lain tertawa.

"Baca boleh tapi kena pandai ambil yang jernih dan buang yang keruh..yang halal tetap halal dan yang haram tetap haram," kunasihati murid-murid itu sebelum menuju ke tahun 1 al-Razi.

2 comments:

Khairi Mohd berkata...

Ayat2 cinta sgt memberi kesan. Sukar untuk olah novel islami yang punya daya tarikan utk dibaca.

eva berkata...

Ya betul tue..seperti ada magnet yang membuatkan mahu membeli walau sudah membaca buku kepunyaan rakan..ada ilmu dan nilainya..berminat jg hendak menghasilkan novel sebegitu tapi entah bila..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...