? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Isnin, 9 November 2009

Mimpi vs Realiti


Kami berempat menyamar menjadi tetamu lengkap berpakaian baju kebangsaan. Tauke berbangsa cina bersama isterinya itu menyambut tanpa rasa curiga. Ketika kami menjamu selera dengan hidangan sempena sambutan ......., aku bersama seorang rakan menyusup masuk ke bilik dan mencari ........ Kerja yang penuh risiko namun itulah tugas sebagai penyiasat.

Itu adalah tugas pertama yang hanya sekadar meneliti selok-belok rumah yang terletak di tingkat.......di sebuah bangunan yang tersorok.

Misi kedua tetap sama iaitu pergi pada hari berikutnya lengkap berbaju kebangsaan yang menutupi sut penyiasat lengkap berwarna hitam di dalamnya. Kali ini lebih berbahaya. Masuk lagak tetamu yang ketinggalan barang pada hari sebelumnya. Misi berjaya mencari barang tersebut. Lalu turun dengan sut melalui paip bangunan. Setelah berjaya perlu cepat melarikan diri kerana musuh sudah dapat mengesan dan mengejar di belakang.

Jam telefon bimbit sudah berbunyi menandakan hari sudah pagi. Mimpi cemas itu hanya terhenti setakat itu. Pelik kerana sudah lama tidak membaca buku bercorak penyiasatan. Juga tidak berfikir tentang itu pada siang harinya. Hanya sekadar mimpi sebagai tontonan di alam tidak sedar barangkali. Menarik juga jika dijadikan novel kanak-kanak.

Kanak-kanak seperti aku dahulu yang suka dengan buku Alfred Hitchock, Hardy Boys, Guiel Blyton dan siri tiga penyiasat. Sekaligus menepis kisah dongeng dengan jalan cerita puteri yang bertemu putera idaman dan berakhir dengan kebahagiaan. Penuh khayalan dan tidak bertapak di bumi nyata bagiku. Bertambah mencabarnya dan seronok apabila membaca novel penyiasatan dengan ejaan melayu lama yang dipinjam oleh Abah dari perpustakaan kem.

Kebetulan pada hari ini satu saluran radio tempatan membicarakan tentang mimpi yang terbawa hingga ke alam nyata. Seperti sudah diatur pula.

Kelmarin aku baru meminta agar dua rakan sekerja yang sering bermimpi menceritkan mimpi mereka sebagai idea penulisan. Nampaknya malam aku pula terus mendapat mimpi yang mencabar sebegitu. Juga seperti ada aturan di situ. Hanya Allah yang lebih tahu.

Setiap rantaian peristiwa adalah pencetus kepada satu qadha ketetapan-Nya. Mulanya sebagai hamba kita tidak pasti dan tahu. Sudah berlaku baru menyedari bahawa itu adalah rencana yang amat menarik sekali aturan-Nya. Syukur yang hanya layak untuk-Nya.

Hiduplah dalam realiti walaupun mimpi itu lebih enak untuk diuliti.
Walau realiti itu terlalu pahit untuk didepani.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...