? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Selasa, 10 November 2009

Solat : belajar hanya sekadar teori


"Ish, nak kena suruh ustaz buat Kem Bestari Solat kat tahun enam la," nada bersemangat guru sains bersuara di penghujung waktu sebelum pulang.

"Kenapa kak?" sambil menyudahkan menaip jadual bacaan solat murid tahun 2 sebagai rujukan di dalam kelas dan diriku sendiri.

KBS terakhir yang ditaklifkan kepada murid tahun 6 banyak terlepas pandang dari segi serba-serbinya yang perlu diuji semula seorang demi seorang untuk memudahkan pengajaran pada tahun hadapan. Demi memantapkan yang telah cekap. Membolehkan pada yang masih tergagap-gagap.

"Kak tanya depa tadi ramai rupanya yang tak solat," masing-masing mendengar sambil menyudahkan tugasan.

"Memang pun kak, dari segi pengamatan saya ramai lagi yang hanya sekadar belajar secara teori bab solat ni, praktikalnya tunggang langgang," tugasan di skrin disimpan ke dalam folder baru.

"Kot yang lelaki, yang pompuan pun tak solat," terasa lemahnya aku sebagai guru agama yang terlepas pada bab wajib ini walaupun aku tidak mengajar agama di kelas mereka.

"Sebenarnya banyak yang perlu diperbetulkan kak, saya pernah menegur murid perempuan tahun 6 solat tanpa menutup aurat kaki dan sebab itulah kak saya nak betul-betul beri penekanan pada murid-murid bawah program j-QAF ini agar masa depan kelak mereka lebih mudah dilentur."

Itu antara azamku. Memahirkan anak-anak itu dengan solat dan al-Quran yang utamanya. Disamping bahasa arab, pendidikan islam dan jawi. Mengingati pesanan pegawai j-QAF di PPD bahawa beri penekanan sehingga mereka mahir ketika di tahap satu lagi.

Aku suka mendengar gemaan suara murid-murid tahun dua mengalunkan hafazan ayat-ayat lazim dan bacaan solat. Melodi mengasyikkan yang menenangkan jiwa. Justeru kerjasama mereka iaitu pada murid mahir yang bersuara kuat untuk diikuti oleh murid yang masih lemah. Wujud kesepakatan bantu-membantu di situ. Itulah nilai yang diharapkan bagi membentuk generasi soleh dan mahabbah pada masa hadapan.

"Ustazah, kami yang perempuan ni tak kena hafaz ka bacaan solat tu?" merujuk kepada uji hafaz yang kujalankan sejak minggu ini yang dimulai dengan nama murid lelaki dalam senarai kelas.

"Semua akan kena jangan risau, lani murid lelaki dulu sebab nama depa di atas," kucuba menerangkan kepada mereka hakikatnya demi meredakan ketidakpuasan hati mereka itu.

Bersemangat rupanya anak-anak SKBS ini. Moga semangat menuntut ilmu itu senantiasa berkobar-kobar dan menyala sehingga ke akhir usia.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...