? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Khamis, 12 November 2009

Renung-renungkan..


Terlanjur makan tengaharai di Kulim Golf Resort sempena persaraan Puan Guru Besar, aku
mengikut dua orang rakan sekerja ke rumah mereka yang masih belum diduduki. Justeru dapatlah aku mematangkan diri dengan selok-belok jalan daerah itu. Ia tidaklah sesukar mana. Malah masuk simpang dan lorong mana pun akan bertemu juga di tempat yang sama. Mudahnya sepertimana ayat orang Kedah ' pi mai pi mai tang tu.'

"Alah kak, Kulim ni senang, masuk tang mana pon kot tu juga," teringat kata-kata seorang rakan sekelas ketika kursus di IPDA.

Hari ini sekali lagi memasuki simpang-simpang itu ketika mengikut guru tahun 6 untuk mengambil satay sempena jamuan perpisahan tahun 6. 'Tak kenal maka tak cinta.' Sudah kenal bertambah sayang. Mungkin itu yang dapat kukatakan pada perasaan ini. Nampaknya aku akan hilang sedikit rasa gentar apabila kena hadiri kursus atau taklimat sekitar daerah itu kelak. Jangka masa panjang yang mengukuhkan manusia untuk mengenali sesuatu.

Sekali lagi tarbiah Allah yang diberi melalui kesukaran dan kepahitan yang dirasai manisnya seusai segala macam rasa itu ditempuh. Syukur ke hadrat Ilahi dipanjatkan.

Tidak layak menilai seseorang tanpa benar-benar mengenalinya. Jangka masa pendek perkenalan adalah ruang memahami sikap dan sifatnya. Justeru setelah kenal perlu berkomunikasi mengikut kesesuaian dengan dirinya. Ia bagi mengekalkan perhubungan tanpa tercuit terasa hati dan sebagainya.

Manusia dilahirkan berbeza dari segi fizikal dan sikapnya. Ia adalah keseimbangan bagi sebuah perhubungan yang membentuk komuniti di alam ini. Namun tidak semua yang bersyukur dan rasa manisnya akan perbezaan ini. Kini perbezaan inilah yang mewujudkan pertelingkahan dan pergaduhan sehingga mendatangkan keretakan ukhuwah berpanjangan.

Segala yang dicipta itu ada kebaikan dan hikmah-Nya.
Renung-renungkanlah dan carilah hikmah itu.
Maka akan terasa indahnya segala yang dicipta itu.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...