? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Ahad, 22 November 2009

Di tuduh dan menuduh..


"Ustazah, saya tau sapa yang ambil duit tu," murid itu berbisik.

"Siapa?" tanyaku ringkas.

"Alah .......," katanya yakin.

"Mana kamu tau?" kuuji tahap pengetahuannya terhadap perkara itu.

"Taulah ustazah dia masuk dalam kelas ni tadi," nampak dia sungguh yakin pada jawapan itu.

"Kamu dah siasat..berdosa tau menuduh tanpa usul periksa," murid itu tersengih sipu.

Sepanjang hidup kita sering dituduh dan menuduh. Ia samada dengan bukti atau tanpa bukti. Menjadi yang tertuduh atas kesalahan yang tidak dilakukan terlalu perit rasanya. Terpaksa ditelan walaupun pahit. Terpana seumpama terputus nyawa buat seketika. Pada yang utuh iman perlukan ruang bersama Ilahi buat membina kembali semangat diri. Pada yang masih goyah iman akan mencari destinasi bahagia sementara bagi melepaskan tekanan tuduhan.

Itulah ujian yang didatangkan Ilahi dalam bentuk pertuduhan sesama hamba. Hikmah-Nya pasti ada. Perlu direnung, diamati dan dikaji. Bertafakur seketika jika ia hasil dari kesilapan walau hanya sekelumit.

Sebagai manusia kita juga pernah tersasar menuduh secara penasaran. Bila tahu keadaan sebenar rasa bersalah menguasai diri. Memohon maaf perlu bagi merapat kembali ukhuwah. Usah dipertahankan ego kerana rasa malu atas tuduhan melulu yang dilakukan.

Sepertimana kita pernah menuduh. Kita juga akan dituduh. Seumpama roda ke atas dan ke bawah bergerak pada putarannya. Maka di situ wujudnya keadilan agar sama-sama merasa keperitan sebagai tertuduh. Lebih baik dibalas di dunia dengan kesedaran bahawa itu adalah balasan. Taubat agar ia tidak lagi dilakukan.

Namun sebagai makhluk yang tidak sempurna adakala tuduhan itu memakan masa bagi menyembuhkan luka sedihnya. Mencari damai yang hilang secara bersendiri dari wajah-wajah penuduh walaupun mereka dimaafkan. Mudahkanlah hati memaafkan sesiapa sahaja kerana di situlah sebahagiannya terletak rasa bahagia.

Manusia sering melihat, menilai dan mengata. Namun, tidak cuba mengamati, menganalisis dan menegur secara hikmah.

Itulah kita manusia yang jauh dari kesempurnaan.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...