? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Khamis, 26 November 2009

Manisnya mencari HIKMAH..


Menariknya apabila dapat bertemu sebuah jawapan yang selama ini menjadikan diri ini penasaran. Juga tidak keruan. Kali ke berapa tidak pasti tarbiah Ilahi pada sunnah kehidupan. Mengkaji dan mencari menuntut kesabaran yang tidak sedikit. Seperti selalu ia terasa manisnya apabila jawapan sudah diketemukan.

Hikmah itu boleh dicari dan akan bertemu jua. Tidak di dunia di akhirat pasti. Itu kataku memujuk seorang rakan yang kesepian tanpa teman kehidupan. Rasa seorang wanita yang mempunyai 9 emosi dan 1 logik. Teoriku selama ini nampaknya hampir menyamai teori penulis yang sedang kulangsaikan bukunya kini.

Apabila bertemu jawapan hati lebih riang. Tidak akan mudah melatah mendepani keadaan. Tarbiah yang menarik diuliti maknanya. Pengaturan Ilahi yang amat sempurnanya. Sebagai hamba kita perlu berusaha, berdoa dan tawakal. DIA memberi seiring dengan kehendak kita. Juga seberapa peratus usaha, doa dan mengharapkan-Nya di akhir itu semua.

"Bagaimana nak tahu bahawa sesuatu itu adalah milik kita?" ragu-ragu sahabat itu bertanya.

"Jika kita dekat dengan DIA pasti akan beroleh jawapannya," sahabat itu tersenyum mengakhiri perbualan.

Orang yang kurang baik adalah yang senantiasa merasakan dirinya baik. Sering menasihati orang lain kerana merasakan orang itu kurang baik berbanding dirinya.
Sedangkan orang baik adalah yang sering nampak kekurangan dan kelemahan dirinya. Di samping memperbetulkan dan memperbaiki dirinya dan orang lain sepanjang detik untuk sama-sama melangkah menuju cinta dan redha Allah.
Buatlah sesuatu kerana Allah.
Mendapatnya disyukuri.
Kehilangannya diredhoi.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...