? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Rabu, 4 November 2009

Istimewa


"Siapa ada ibu?" set induksi bagi mata pelajaran Adab di waktu terakhir untuk menaikkan semangat murid-murid tahun 1 Al-Razi yang telah layu.

"Siapa ada ayah?" murid-murid itu mengangkat tangan setinggi-tingginya.

Automatik mataku tertumpu kepada seorang murid lelaki di belakang sekali. Dia turut mengangkat tangan. Sudah ada perbezaan. Jika dahulu dia mengaku tidak mempunyai ayah. Kini pengakuannya berubah iaitu mempunyai ayah sepertimana rakan-rakan yang lain.

Melalui perbualan dengan murid itu beberapa hari yang lepas aku telah tahu bahawa ibunya kini sudah berkahwin. Menurutnya juga ayah barunya yang bekerja di kebun datuknya itu adalah seorang lelaki yang baik. Memang itulah yang diharapkan. Agar diri dan jiwa anak kecil ini tidak diabaikan oleh ibu, ayah tiri, keluarga dan sesiapa sahaja. Mendapat dan merasakan kehidupan sebuah keluarga yang berhak dimiliki.

Rasanya tajuk ' Adab bercakap dengan ibu bapa ini' perlu kepada penceritaan. Biarpun suara sudah tidak mampu mengeluarkan bunyinya kerana selepas rehat masih belum punya ruang senggang.

Murid lelaki di barisan tengah belakang sudah merah matanya. Sambil meletakkan kepala di atas lengan baju mengesat air jernih yang tumpah dari takungan mata. Bagusnya dia. Terkesan dengan cerita pengorbanan ibu yang mengandung, melahir dan membesarkan. Juga pengorbanan ayah yang mencari rezeki demi anak tercinta. Seorang lelaki yang berjiwa lembut. Mudah terkesan dengan peristiwa yang berlaku di sekeliling. Sifat ini selalunya ada pada naluri seorang perempuan. Jarang dimiliki oleh seorang lelaki. Jika ada tidak diekspresikankan seperti perempuan.

Menariknya apabila dapat mengenali seseorang. Bukan sekadar pada nama dan dirinya. Namun pada hati, jiwa, perasaan, sifat dan sikapnya. Makin lama makin nampak keistimewaannya. Makin lama makin nampak nilainya. Terserlah nilainya maka tinggal sedikit ruang untuk nampak kekurangan dan kelemahannya. Jika ada diabaikan dan dimaafkan kerana kita juga manusia yang punya kekurangan dan kelemahan.

Tebarkan kasih sayang seluruh alam untuk mendapat sambutan ukhuwah tidak bersempadan.
Berikan kemaafan samada dipinta atau tidak untuk semua yang pernah menyakiti dan melukai.
Jiwa tenang terungkai dari rasa gelodak maaf yang sengaja ditangguhkan.

4 comments:

WELAS ASIH berkata...

Bu guru, sungguh engkau berhati mulia.
Ada salam dari Nasihah Annasuha, mahasiswi Universitas Alhambra, Mesir.

eva berkata...

Paman..udah lama ngak ketemu ya..
gi mana dia ngenali sy ya?
salam kembali kepada dia ya..

Fazlinil Irma berkata...

kno. rindu sy dgn sekolah bila baca cerita kno.

eva berkata...

rindu..hehe..zaman sek adalah zaman yg paling best..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...