? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Selasa, 17 November 2009

Syurga dan neraka


"Jangan cerita dah ustazah, takut la," Erfan meminta setelah mendengar cerita tentang neraka.

Rasa bersalah tiba-tiba menerpa. Sekaligus teringat pada saranan rakan kursus tentang ada baiknya menceritakan tentang indahnya syurga berbanding seksa neraka kepada anak-anak kecil. Memang saranan itu kupersetujui. Kugenggam sebagai panduan. Namun, penceritaan tentang hari perhitungan itu termasuk sedikit tentang neraka. Sedikit sahaja bagiku mungkin tidak mengapa. Rupa-rupanya ada daripada anak-anak itu yang sudah gentar hatinya apabila mendengar.

Subhanallah. Dari satu segi kupanjatkan syukur kerana anak-anak ini sudah takut pada seksaan Allah kepada hamba-hambaNya yang mungkar. Satu segi pula risau jika menimbulkan kesan psikologi atau sebagainya seperti yang pernah diwar-warkan suatu ketika dahulu.

Aku pernah kecil seperti anak-anak ini. Waktu kecil sebagai seorang budak perempuan pendiam. Sukar berkata-kata namun banyak berfikir termasuk bab ketuhanan dan ciptaan Allah Taala hingga melangkaui luar semesta. Juga sanggup mengumpul wang belanja persekolahan untuk membeli buku agama. Buku pertama yang dibeli bertajuk 'Jalan menuju syorga.' Pening juga membaca buku bahasa Indonesia itu namun kerana hendak tahu tentang nikmatnya syurga, berhempas-pulas juga secara langkau.

Pernah sewaktu hendak tidur kubayangkan umpama berada di liang lahad. Benar-benar merasainya. Gelap, takut dan cemas bercampur gaul. Akhirnya terlena begitu sahaja. Kesannya tidak ada trauma dan sebagainya. Malah getar di hati terhadap Allah semakin hebat. Getar itulah yang memandu agar mengatur langkah perjalanan hidup seperti dikehendaki-Nya. Jika terpesong segera mengingati-Nya.

Dia memberi kerana hamba-Nya mencari dan semakin hendak mengetahui. Bukan kerana hamba yang mencari namun kerana rahmat-Nya yang tidak berpenghujung.

Kuubah cerita kepada nikmat syurga. Mata anak-anak itu kembali bersinar. Wajah kembali ceria. Masing-masing teruja. Semua mengangkat tangan untuk menjadi bakal penghuni syurga.

Seperti aku kecil dahulu yang tidak sabar untuk meneguk air dari sungai susu,madu dan setiap sungai yang mengalir di dalam syurga. Bersuka ria dengan tetangga tanpa masalah dan tekanan hidup. Namun minda segera berfikir jika hendak memiliki keindahan syurga, di dunia pasti kena kuat menempuh halangan berduri di dunia. Liku-likunya tidak mudah. Tersadung, terjatuh, terluka dan bernanah itu pasti dirasa.

"Hendak memiliki syurga dan mengelak neraka perlu ingat kepada Allah kerana tiada tuhan selain DIA dan melawan syaitan kerana ia musuh manusia yang menganggu sejak keluar dari perut ibu sehingga ke hujung nyawa," konklusi yang membawa anak-anak itu khusyuk tanpa mencelah.

Seperti biasa masing-masing bersemangat hendak melawan musuh Allah itu. Sekaligus tidak mahu tersenarai sebagai ahli kelab Iblis syaitan sampai bila-bila.

Sepertimana mudah bercerita pada anak-anak kecil begitu juga mudahnya hidup anak-anak itu. Hanya berkisar pada jahat dan baik. Allah dan syaitan.

Sepertimana sukar bercerita pada dewasa begitu juga sukarnya hidup dewasa yang kuat dihasut dan dikawal. Bukan sekadar syaitan namun nafsu mazmumah juga meruntun hebat. Cabang dan likunya terlalu bersimpang-siur. Dimudahkan hanya kembali pada Yang SATU. Mulakan amalan dengan Bismillah. Akhirinya dengan Alhamdulillah.

2 comments:

naimisa berkata...

kena pahat pada hati mereka perkara2 itu.
Biar kecil2 lagi mereka sudah kenal Tuhan, syurga dan neraka.
----------

mendidik mereka umpama memahat pada batu.
Kalau dah baligh, baru nak dengar hal-hal ini, kurang berbekas pada hati mereka.

eva berkata...

ya betul tu saudara naimisa..

itulah yang ingin saya realisasikan agar anak-anak ini membesar dalam jiwa yang takut kepada Allah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...