? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Ahad, 8 November 2009

Jadilah semut..


'Asam garam kehidupan sebelum menemui kematian.'

Itu adalah konklusi perbualan aku bersama rakan sekerja sementara menanti kelas tasmik tahun 1 al-Razi pada hari ini. Kisah pengalamannya bersama manusia yang berhubung rapat dengan beliau yang boleh dijadikan panduan menjalani kehidupan masa hadapan.

Suka duka menjalani kehidupan bersama manusia hanya secebis cerita bagi mengutip bekalan untuk dibawa ke negeri yang kekal abadi. Sementara menanti ajal yang dirahsiakan tibanya biarlah sisa hidup ini dipenuhi amalan walau sekecil-kecinya pada pandangan manusia. Hindarilah dosa walau sekerdil-kerdilnya. Allah sentiasa nampak dan tahu. Tidak akan ada yang akan terlepas dari perhitungan-Nya kelak.

Sabar itu adalah penawar ragam. Redho itu adalah penenang jiwa.

Jangan terlalu mengharap pada manusia kerana manusia itu juga punya keterbatasan.
Berharaplah pada Yang Esa kerana rahmat dan nikmat-Nya tidak terjangkau luasnya.

********

Dua minggu di SKBS sebelum persekolahan 2009 melabuhkan tirainya. Buku teks juga telah dikutip pada hari ini. Saki baki masa yang tinggal perlu diisi sebaik mungkin dengan penekanan pada kepentingan-kepentingan yang agak terlepas pandang kerana sesaknya masa dengan rutin selain mengajar.

Bacaan solat, nombor arab, beberapa ayat komunikasi, tasmik perlu diberi penekanan agar tahun mendatang tidak akan ada lagi yang jauh ketinggalan. Semoga tahun hadapan pengajaran dan pembelajaran akan menjadi lebih mudah dan lancar. Pengalaman bersama murid-murid tahap 2 yang diambil alih dari guru sebelumnya sebagai pedoman. Ini kerana sukarnya membentuk mereka dengan kalimah-kalimah arab yang terlalu asing. Ini ditambah lagi jika tidak boleh membaca al-Quran.

Usaha semaksima mungkin bagi memperolehi kejayaan setimpal.
Allah yang berhak memberi berdasarkan usaha yang tidak mengenal lelah.
Pastikan niat kerana-Nya.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...