? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Ahad, 5 Julai 2009

Secebis doa buatku

Jika beberapa bulan yang lalu orang bertanya apa tujuan aku membina dan menulis blog. Maka aku jawab bahawa menulis adalah hobiku. Aku suka menulis tentang apa yang kupandang, kudengar dan kualami tentang semua perkara yang berlaku di sekelilingku. Sudah tentu setiap ciptaan itu ada kelebihan dan kekurangan yang menjadikan setiap ciptaan itu menarik.Ciptaan-ciptaan itu juga di kelilingi oleh peristiwa-peristiwa yang terkandung hikmah tidak kira ia terdiri daripada peristiwa baik atau buruk. Justeru semua adunan itu menjadikan hidup ini menarik.

Yang baik adalah ilmu yang dikutip sebagai teladan.
Yang buruk dapat dihindari dari menjadi ikutan.

Jika sekarang orang bertanya lagi tentang soalan yang sama ingin kutambah satu lagi sebagai sebabnya.Biarlah blog bersama isinya ini menjadi sebahagian dari khazanah diri ini sebagai penghuni alam ini.

Maka dengannya aku akan terus berada di hadapan teman-teman yang berjauhan. Dengannya juga aku akan tetap hidup walaupun jasad sudah dikebumikan. Agar yang mengenali diri ini tetap mendoakan. Juga yang tidak mengenali diri ini akan turut sama menyedekahkan al-fatihah untuk kesejahteraan di alam sana.

******
"Hangpa doa la no untuk tuan hangpa ni murah rezeki di dunia dan akhirat," kata Tok Besahku pada kucing-kucingku ketika usiaku di hujung belasan tahun.

Ketika itu nenek sebelah abah masih berupaya datang ke rumah bersama datukku yang di panggil Tok Ayah. Kini Tok Ayah lumpuh separuh badan akibat diserang strok. Tok Ayah sudah hilang pendengaran kerana tua. Tok Besah pula yang sudah lama bertongkat tiga kini juga kian kabur penglihatan dan pendengarannya. Namun yang membanggakanku mereka tetap menunaikan tanggungjawab sebagai hamba kepada pencipta. Juga tetap menyayangi sesama mereka dan senantiasa menjaga antara satu sama lain.

Seperti kata emak bahawa cinta mereka utuh hingga ke tua.

********
Entri ini ditulis berdasarkan perkenalan dengan seorang tuan blog yang sudah tiada di muka bumi ini. Pemergian beliau di usia muda diiringi dengan doa dan al-fatihah dari pembaca-pembaca yang sebenarnya tidak pernah bersua dan mengenalinya ketika hidup.

Semoga rohnynya ditempatkan di kalangan orang-orang yang soleh.


*******
Ketika mahu pulang ke Malaysia aku terfikir bahawa siapalah yang akan menghantar aku pulang di lapangan terbang Kaherah kerana ramai sahabat-sahabatku sudah pulang terlebih dahulu.

Namun masih ada sahabat-sahabat yang sudi menemaniku membeli buah tangan.

Masih ada yang sudi mengemas dan mengikat beg.

Masih ada yang memberi cenderahati.

Ramai yang menghantar, menolak troli dan melambai sehingga masuk ke balai berlepas.

Mereka bukanlah sahabat-sahabat yang kukenal bertahun-tahun lamanya. Perkenalan dalam waktu yang singkat itu sebenarnya telah membuahkan rimbunan ukhuwah kerana Allah antara hati-hati kami semua.

Transit selama 8 jam di lapangan terbang Changi telah dapat kurumuskan bahawa:
Masa yang lama tidak memungkinkan sesuatu itu menjadi bernilai tanpa disulam dengan penjagaan yang baik untuk menjadikan ia senantiasa baik.

Masa yang singkat sebenarnya dapat menjadikan sesuatu lebih bernilai jika ia dihasilkan dengan niat yang tulus dan bahan yang berkualiti.

Begitulah juga dengan ukhuwah yang akrab akan musnah jika masing-masing tidak menjaganya agar senantiasa utuh

Sedangkan ukhuwah yang hanya terjalin sebentar akan tumbuh mekar jika terus disiram dan dibajai maka ia bertahan sehingga ke hujung nyawa.

Bersahabat dan berbaiklah dengan semua orang dan jangan memilih kerana mungkin yang kita anggap musuh itu sebenarnya yang senantiasa mendoakan kita.

1 comments:

armouris berkata...

info tentang hilang pendengaran kat sini - Type of Hearing Loss

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...