? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Ahad, 26 Julai 2009

I'm not alone...


"Berapa orang cikgu j-QAF sekolah akak," tanya rakan sekerja dahulu yang bertandang ke rumah petang tadi.

"Akak je la," jawabku ringkas.

"So akak yang ngaja BA dan PI sekaligus," soalnya dengan nada hairan.

"Yup..dah tak de major minor...aja semua...tapi tak apa sekolah kecil dan murid pon tak ramai," aku cuba menghilangkan rasa hairannya itu sekilat mungkin.

"Ooooo...tapi tak best la kan akak...sekurangnya nak la juga kawan membantu, berkongsi untuk buat program dan kerja," dia tetap menunjukkan ketidakpuasan hatinya terhadap situasiku.

"Alah bisa tegal biasa...lagi pun GB dan cikgu-cikgu baik...tak da masalah so ok la kan," kuberitahu situasi sebenar agar masalah itu tidak menjadi satu masalah lagi.

Masalah yang dinyatakan oleh sahabat itu telah kurasa sejak mula bertugas di sini. Hati dirundung resah sejak tahu diri ini adalah guru j-QAF tunggal perintis di sekolah ini. Pelbagai persoalan bermain di minda. Pelbagai kemungkinan tergambar dalam kotak fikiran yang sering diganggu rasa tidak puas hati. Ditambah lagi rasa bosan tanpa sahabat yang sama bidang. Semua rasa yang bermain-main itu menjadikan semangat diri jatuh ke lubuk yang agak dalam.

'Tak kenal maka tak cinta'

Aku suka dengan ungkapan ini.

Setahun lebih di sini menjadikan diri akrab bersama rakan setugas walau berlainan opsyen dan bidang.
Mereka bukan setakat rakan malah kakak, abang, bapa saudara, ibu saudara dan saudara mara yang sering membantu dari segi tugas, masalah dan hal-hal kehidupan.
Jelas inilah hikmah Allah Taala yang menetapkan hati pada sekolah yang tertera pada surat penempatan.
Ini berikutan doaku yang mahukan big boss dan rakan sekerja yang baik.

Masalah tetap melanda kerana kita manusia maka masalah itu umpama garam yang wajib ada pada setiap masakan.
Namun yang perlu adalah mendepani masalah dengan iman dan akal bukan nafsu mazmumah dan emosi marah walau kadang-kadang sebagai manusia lemah tetap terlanggar etika ini .

Jika sedar diri, lebih baik kerana dapat diperbaiki kelemahan itu daripada tidak sedar diri yang tidak akan mengubah apa-apa kerana tetap rasa diri baik.

Kadang-kadang berseorangan itu lebih baik kerana ketika itu kita mengadu dan meminta tolong menerusi doa dan ibadat, dengan ikhlas dan tawaduk tanpa ada orang pertengahan.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...