? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Jumaat, 17 Julai 2009

Nilai nyawa lebih dari 17 digit


Rokok 'termahal' di dunia berharga 17 digit

Di New Hamsphire, Manchester Josh Muszynski menyedari nilai rokok yang dibelinya ketika memeriksa akaun dalam taliannya beberapa jam selepas membuat pembelian tersebut dan terkejut apabila melihat akaunnya mencatatkan 17 angka, AS$23,148,855,308,184,500 (RM82,700,834,377,553,520).

Ia bukanlah nilai sebenar rokok tersebut namun hanya kesilapan pihak samada Bank Of America atau pihak visa kerana masing-masing menuding jari ke arah satu sama lain.

Jika benar rokok berharga 17 digit pun bagus juga maka dengan itu hanya yang bergelar jutawan sahaja yang mampu membelinya.

Oleh itu kuranglah pencemaran udara dengan 70 bahan kimia yang terdapat di dalamnya.

Maka selamatlah paru-paru bukan sahaja perokok aktif malah perokok pasif yang tidak bersalah dari menyedut bahan-bahan kimia itu yang boleh mendatangkan mudarat pada jasad yang dipinjamkan Allah ini.

Semasa kecil dahulu masih lagi aku teringat isu Singapura mengharamkan chewing gum di negaranya. Alasan kerana mengotorkan negaranya. Maka Malaysia pun terkena tempiasnya yang mana chewing gum juga dikatakan tidak memberi manfaat kepada si pengunyahnya.

Justeru terdetik juga di hati ini seburuk-buruk chewing gum bermanfaat juga sebagai senaman mulut dan muka berbanding rokok yang dihisap sekadar membiarkan paru-paru menjadi highway asap masuk dan keluar.

Seorang pensyarah pernah menidakkan haramnya rokok kerana menurutnya tok guru muktabar di negeri ini juga kuat merokok. Ada akal guna. Ada ilmu amal. Ada kudrat usaha.

Namun malanglah bagi guru apalagi ustaz yang sering bercakap tentang kebaikan kepada murid-murid namun menjadi pertikaian kepada anak murid ditambah kekeliruan apabila ustaz mereka adalah perokok. Mereka mempertikaikan kerana mereka tahu bahawa rokok tiada manfaat kepada penghisapnya. Maka jika seseorang melakukan sesuatu yang tidak bermanfaat membawa kepada sia-sia.

Zaman sekarang anak-anak kecil juga sudah tahu bahawa merokok hukumnya haram. Bagaimana persepsi mereka terhadap ustaz yang mana bagi pandangan mereka merupakan seorang yang baik lagi mulia dan tidak melakukan perkara yang haram. Sebagai dewasa kita tahu bahawa manusia tidak sempurna. Namun kanak-kanak memandang guru, ustaz, ustazah mereka sebagai subjek yang sempurna tanpa kesalahan.

Nilai nyawa sebenarnya lebih dari 17 digit. Oleh itu sayangilah nyawa anda dan insan sekeliling anda.

*** Catatan ini adalah hasil pengalaman peribadi penulis dan pengamatan penulis bersama murid-murid.

*********

Masa lapang sebelum sempit.

Kini masaku kembali lapang. Punya ruang untuk membaca blog rakan-rakan. Juga menghabiskan beberapa buah buku dan majalah yang dibeli sejak awal tahun.

Masih banyak yang tidak dapat disentuh lagi namun cuba untuk dihabiskan sebelum masa kembali sempit dan sebelum membeli buku baru untuk ditelaah.

Jika dahulu oat bukanlah makanan kegemaran kerana rasanya yang hambar namun kini menjadi ruji sarapan dicampur susu. Alasan belajar makannya kerana dapat mengurangkan kolesterol dalam darah. Rupa-rupanya ia dapat memberi kekenyangan dalam jangka waktu yang lama.

Boleh belajar menyukai sesuatu yang tidak disukai asalnya hanya kerana kebaikan dan manfaat yang ada padanya.

Justeru sekarang ini sedang dan cuba belajar untuk menyukai dan membaca semua jenis buku tidak kira ekonomi, politik, sosial dsbnya kerana ilmu itu tidak terbatas pada satu bab sahaja.

Kini sejarah menjadi kegemaran walhal suatu ketika dahulu ia adalah subjek yang kurang digemari kerana agak merumitkan dengan fakta-faktanya yang terlalu banyak perlu diingat.

Aku pernah melakukan kaji selidik pada murid-murid tahun 5 dan 6 tentang minat mereka terhadap subjek Bahasa Arab. Majoritinya menyukai Bahasa Arab kerana guru yang mengajar. Mungkin itu alasan mereka untuk menyukai bahasa yang baru dipelajari yang amat sukar bagi mereka. Walaupun diri ini pernah menyatakan tentang akibat jika menyukai sesuatu kerana seseorang di mana minat itu akan hilang jika orang itu sudah tiada. Namun ini boleh dijadikan dorongan untuk belajar menyukai bahasa Al-Quran ini.

Harap-harapnya begitulah. Kertas kaji selidik masih disimpan kerana itu adalah tulisan yang lahir dari hati mereka. Itu akan dijadikan bukti apabila semangat sudah lentur untuk mempelajari bahasa yang sebenarnya lebih penting dari mana-mana bahasa di dunia ini.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...