? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Sabtu, 25 Julai 2009

Bertanggungjawabkah kita pada semua makhluk?


Kasihanilah sesiapa sahaja yang ada di bumi ini, nescaya kalian akan dikasihani oleh yang ada di langit.” Hadith Riwayat Tirmidzi, Ath-Thabrani dan Al Hakim.

Namun tidak ramai yang memandang seterusnya mengasihi makhluk yang tidak berdaya.

Kucing adalah haiwan jinak yang disayangi oleh Rasulullah dan sahabat baginda Abu Hurairah. Namun demikian tidak semua umat Muhammad dapat mengikut jejak baginda mengasihi dan menyayangi haiwan yang mudah didapati di mana-mana itu. Ini kerana ada sebahagian dari kita yang gelikan kucing. Ada pula yang alah pada haiwan tersebut. Itu termasuk kes-kes mengelakkan diri dari haiwan manja yang dapat diterima oleh perikemanusiaan seorang manusia.

Bagaimana pula jika ada yang tidak sukakan haiwan itu dengan menendangnya, memukul dengan batang penyapu, menjirus dengan air panas dan sebagainya.

Penderaan hanya sering dikaitkan untuk kanak-kanak dan manusia yang kurang upaya sahaja. Tidak ramai yang memandang dan menjadikan penderaan terhadap haiwan sebagai satu isu yang serius. Jika di barat kemungkinan 'YA' namun di sini masih ketinggalan.

Tidak dinafikan punca penderaan yang dilakukan itu adalah kerana sifat haiwan itu sendiri yang datang mengusapkan kepalanya ke kaki kita ketika kita makan di kedai makan. Ada juga yang datang mencuri makanan di dalam rumah buat mengisi perut yang kelaparan. Ada yang membuat bising kerana bergaduh dan tiba musim mengawan sehingga kencing di merata-rata. Itu semua bukanlah alasan ia didera oleh manusia yang berakal.

Walaupun ia haiwan yang tidak berakal namun tetap mempunyai perasaan. Sakit, lapar, inginkan perhatian, seks dan sebagainya. Jadi sebagai makhluk yang layak sebagai khalifah di muka bumi ini kita yang patut menjaga semua makhluk lain yang kurang berdaya atau dalam erti kata lain yang tidak dapat berfikir seperti kita.

*******

Tahniah buat warga kerja alaf 21 yang telah mengumpul dana merawat seekor kucing jalanan yang menghidapi penyakit kurap peringkat serius sehingga hampir buta matanya.

Bukan semua orang yang mempunyai sifat menolong begitu apatahlagi terhadap kucing jalanan yang berpenyakit.

Semoga niat dan usaha mereka yang nampak kecil di mata sesetengah orang itu mendapat pahala yang besar di sisi Allah Taala.

********

Sedih aku dengar suara kucing beranak satu di lobi asrama IPGM kampus Darulaman ketika hadir untuk sesi kuliah tutorial yang terakhir Mei lalu.

Ia bunyi sebagai tanda lapar meminta makanan.

Makin kuat ia bunyi makin rasa belas kasihan diri ini. Justeru membangkitkan ingatan pada kucing-kucing di rumah yang ada di bawah jagaan Kak Ngah.

"Apa khabar mereka sekarang agaknya?" hati mula tertanya-tanya tidak pasti.

*******

Ketika di restoran membeli nasi untuk makan petang, aku terpandang sebuah pet shop yang terlatak dicelah-celah restoran dan kedai photostat di pekan Jitra.

"Ini sudah baik," kataku sendirian tanpa didengari rakan sebelah.

Justeru kaki ini melangkah ke kedai kecil itu bersendirian.

Kagum kerana ia satu-satunya pet shop yang dimiliki orang islam setakat yang kutahu. Syabas buat akak yang berani menceburi bidang yang majoriti diusahakan oleh bangsa cina. Pengalaman bekerja bersama doktor haiwan telah membuatkan dia berani merawat dan melakukan beberapa suntikan dan vaksin terhadap kucing.

Membeli pil perancang untuk kucing di rumah dengan harga sekali ganda lebih rumah berbanding pet shop di Lagenda Heights. Di samping sepeket Frieskies timbang yang lebih murah dari Frieskies kotak untuk kucing di lobi asrama.

Mengikut cerita kakak itu, rakannya menyediakan Frieskies di dalam kereta dan memberikan makanan tersebut kepada kucing jalanan di mana-mana sahaja yang dijumpainya. Mulianya hati rakan kakak itu. Kenapalah aku baru terfikir hendak buat begitu.

Tiga minggu di asrama dan memberikan makan kepada beberapa ekor kucing di asrama membuatkan aku famous di kalangan kucing. Pantang sahaja nampak muka aku pasti ada yang datang meminta makanan. Nampaknya berbudi kepada haiwan lebih dihargai.

Jika seorang dalam sepuluh dapat berbuat begitu rasanya tidak akan ada lagi kucing yang bunyi kelaparan. Keluarkan sedikit gaji dalam sebulan untuk membeli sepeket makanan kucing atau mungkin boleh berbuat lebih daripada itu. Pentingnya bukan untuk diriakkan tetapi sebagai tanggungjawab terhadap makhluk lain yang berhak ditolong.

******
Kata mak," Omputih tue terbalik...sayang kat binatang buat macam orang tapi bunuh, dera manusia buat macam binatang."

Bila difikir-fikir betul juga walau bukan semua begitu.

Kanak-kanak juga perlu diterapkan dengan sifat menyayangi dan menolong binatang sejak dari kecil samada di rumah, sekolah dan mana-mana sahaja. Ini kerana aku pernah melihat beberapa kejadian kucing didera oleh kanak-kanak yang menjadikan alat permainan mereka.

Aku pernah melihat kucing yang dibelit satu badan dengan tali di sebuah kedai oleh kanak-kanak perempuan. Lalu kucing itu kuminta untuk dilepaskan segera.

Anak-anak jiranku pernah mencucuk seekor anak kucing sehingga mati dibelakang rumah ketika aku di sekolah menengah. Airmata kumenitik melihat mayat kucing tidak bernyawa itu.

Hari pertama melapor diri di sekolah aku terjumpa seekor kucing yang diikat ekornya dengan bendera kebangsaan. Kucing pun ada semangat patriotik kah?

Itu baru tengok mayat haiwan. Bagaimana jika tengok mayat manusia bergelimpangan di Palestin, selatan Thai, Iraq dan beberapa negara islam lagi.

Apa-apa pun alah bisa tegal biasa...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...