? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Selasa, 14 Julai 2009

Entah peduli atau tidak?







Sewaktu Palestin diserang hebat oleh Israel aku pernah ditanya oleh seorang pengunjung samada blog ini adalah blog perang. Ia ekoran entri dan gambar-gambar yang terdapat di dalamnya tentang pembantaian Israel terhadap Palestin.

'Kuman di seberang laut boleh nampak sedangkan gajah di depan mata tidak nampak' boleh kutujukan buat diri ini yang tidak tahu dan ambil tahu tentang nasib saudara seakidah yang merupakan jiran sempadan.

Nasib saudara seakidah di selatan Thai teruatama Pattani, Yala dan Narathiwat yang ditindas sekian lama dipandang enteng sesetengah daripada kita termasuk diri ini. Maka pada satu malam yang diganggu gugat dengan talian broadband yang tidak berapa baik aku tertarik untuk membaca sejarah Islam Pattani yang ingin dikuburkan oleh pihak pemerintah Thai di sebuah blog anak muda yang sudah lama dilink di dalam blogku.

Tragedi serangan ke atas Masjid Krisek dan tragedi Tak Bai yang berlaku pada 2004 dan yang terbaru tragedi Masjid Al-Furqan yang terjadi pada 9 Jun tahun ini menunjukkan penindasan terhadap umat Islam tanpa sebab. Mereka ditembak ketika menyembah Allah hampir sama apa yang pernah berlaku di Palestin.

Terima kasih buat anak muda berjiwa besar itu kerana melalui blognya mampu kuperolehi ilmu dan manfaat yang banyak.


Kini berita rusuhan antara etnik Uighur dengan China Han di Urumqi ibu negeri wilayah Xinjiang China yang berpunca daripada diskriminasi ke atas penduduk Islam minoriti.

Sekali lagi berita yang tidak diperbesarkan itu menjadi tidak penting dan tidak semua yang mengetahui tentangnya. Ini kurujuk kepada realiti yang dapat dikenal pasti siang tadi melalui perbualan bersama rakan-rakan.

Umat Islam ditindas di setiap pelosok muka bumi. Sebagai seorang ustazah aku bebas pergi dan balik dari sekolah dengan selamat. Namun di Pattani seorang ustaz ditembak sebaik sahaja sampai di rumah. Walaupun begitu mereka tetap mempertahankan maruah agama dan tanahair kerana tidak mahu budaya Siamisasi yang dilaksanakan sejak 1958 berjaya dilaksanakan.

***Gambar sebagai satu hebahan kepada semua pengunjung bahawa kedamaian yang kita miliki tidak bermakna kita perlu terlepas dari mempedulikan nasib saudara seakidah di tempat lain terutama jiran sempadan yang dekat dengan kita***

Sumbangan doa, kewangan yang disalur pada pertubuhan yang jelas dasarnya dapat dilaksanakan jika tidak mampu mendesak Malaysia sebagai pengerusi OIC dan lain-lain agar selamat di hadapan Allah nanti dari pertanggungjawaban di akhirat kelak.

*******

Entah mengapa ketika entri ini ditulis sinusku terbau darah secara tiba-tiba.

Doakan agar darah-darah saudara kita itu adalah darah-darah para syuhada'.

2 comments:

Tanpa Nama berkata...

sebenarnya ramai yang tak tahu tentang ni..terutamanya kita serumpun..mereka pun melayu..perjanjian anglo-siam 1909 sebenarnya yang memisahkan kita.

eva berkata...

ya betul tue...
sebenarnya mereka hampir berjaya melenyapkan sejarah itu kerana kita sendiri juga sudah tidak tahu, ambil tahu bahawa mereka itu adalah bangsa kita yang ditindas...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...