? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Jumaat, 10 Julai 2009

Persepsi

"Rimasnya membaca di sini kerana kanak-kanak itu asyik berlari dan bermain ke sana sini," rungutnya di dalam hati.

"Lihatlah ayahnya pula diam sahaja tanpa memarahi anaknya yang nakal sebegitu rupa," rungutan beralih objek namun fokus tetap pada subjek yang sama.

Letak duduk beralih ke sisi lelaki murung berusia 40an itu. Setelah dirisik dan ditanya punca kemurungannya barulah diketahui bahawa dia baru kematian isteri. Itulah sebabnya tidak dipedulikan semua perkara sekeliling walaupun pada anaknya sendiri.

Dirinya menyesal atas persepsi awal terhadap lelaki itu. Rupanya di sebalik semua itu terdapat peristiwa yang mengganggu emosi sehingga menjadikan dia sebegitu.

*******
Itu hanya sedutan cerita dari Stephen R Covey tentang persepsi.

Persepsi pertama terhadap seseorang yang kebarangkaliannya seringkali salah kerana kita manusia ditutup dari mengetahui semua perkara. Kita punya keterbatasan pengetahuan.

Persepsi pertama seringkali berbeza dari keadaan sebenar yang membuatkan kita buruk sangka pada seseorang. Buruk sangka yang akan mengeruhkan perhubungan sesama manusia. Meruntuhkan satu rangkaian perhubungan. Membuatkan satu hubungan tidak dapat dijalinkan sama sekali.

Ada baiknya dikaji dahulu latar belakang dan punca seseorang sebelum membuat persepsi terhadapnya. Itu lebih adil buat dirinya. Agar diri sendiri juga tidak menyesal setelah mengetahui keadaan sebenar.

Manusia yang baik tidak sibuk membicarakan tentang kesalahan orang namun sibuk membicarakan tentang kesalahan diri sendiri dan sentiasa malu pada kesalahan yang telah dilakukan. Akibat rasa itu timbul kesedaran tidak akan mengulangi kembali kesalahan itu buat kali seterusnya.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...