? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Jumaat, 24 Julai 2009

Mulakan dengan indahnya Islam.

"Orang yang dilahirkan sebagai Islam ni ramai yang tak menghargai syahadah sebab memang dilahirkan dengan nama yang berbin dan berbintikan islam," kata guru sains di sekolah ketika waktu rehat.

"Berbeza dengan saudara baru yang merasai perbezaan kehidupan selepas mencari dan mendapat hidayah...kemanisan iman lebih dirasai kerana mereka senantiasa mengkaji dan mencari kebenaran yang akhirnya diberi Allah kerana kesungguhan mereka itu," sambungku sebagai penguat hujah.

"Tengok Ustaz Farid Ravi tu...tengok muka saja pon jernih dah...lani sampai tahap boleh mengajar orang lagi...malu juga kita ni Islam asal pon tak sampai tahap tu," sampuk Cikgu bahasa pula menjadikan perbincangan kian rancak.

"Lani pon yang ramai berdakwah menceritakan tentang kebenaran dan kemanisan Islam kepada orang bukan Islam itu adalah saudara-saudara baru inilah," kataku lagi kepada guru-guru senior itu.

"Orang kita ramai yang sibuk bertelagah bab cabang, mazhab, ideologi sampai pecah belah," bersemangat cikgu sains berhujah lagak pihak pembangkang bahas melawan pihak pencadang.

"Entah apa nak jadi kepada orang Islam lani...bila jadi camtu yang untung adalah Yahudi dan Amerika...time umat Islam berpecah depa jajah dan kaut kekayaan bumi ambik kat depa...tinggal kering kontang depa keluar...cerdik sungguh," kata cikgu bahasa sambil mengupas kulit buah dokong.

********

'Mereka semestinya tidak masuk pada perbezaan (khilafiyah) untuk menjaga persatuan umat islam. Mereka lebih baik fokus pada ajaran-ajaran yang baik dari islam serta keindahannya. Ajaran mulia yang dibawa islam dan pengaruhnya terhadap kehidupan individu dan sosial. Ketika ini kita memang memerlukan pendakwah moden yang mampu memahami realiti di sekeliling mereka dan mampu mencari solusi dari permasalahan hidup yang dihadapi umat islam dengan metode yang cemerlang dan menarik.'

Itu merupakan petikan kata-kata DR Lena Larsen, pensyarah Pengajian Islam di Universiti Oslo, Norway merupakan satu-satunya wanita yang pernah menjawat sebagai ketua Majlis Islami di Norway dan organisasi seumpama itu dalam sejarah dunia.

Dia juga merupakan saudara yang melafazkan syahadah 25 tahun lalu selepas mengkaji tentang islam dan mencari hidayah.

*******
"Saya tak setuju kalau mengajar murid-murid dengan menceritakan tentang siksaan neraka, lebih baik kita dedahkan keindahan syurga pada mereka," kata seorang rakan kepadaku.

"Menarik juga bunyinya tu," balasku.

"Selama ini kita asyik dedahkan yang tak baik saja, yang buruk saja, apa kata kita ubah kepada yang indah, yang baik, yang cantik dulu, islam itu sendirikan agama yang cantik...penuh kebaikan kemudian baru kita ceritakan tentang neraka dan azabnya," sambung rakan yang mempunyai sikap cerianya itu.

"Ermm...bagus juga idea tu," sampukku pula.

"Bila dah budak-budak tahu tentang keindahan islam itu maka mereka akan berusaha untuk menjadi seorang yang baik," rakanku memperkuatkan hujahnya.

Berdakwah kepada bukan islam juga umpama mengajar islam kepada kanak-kanak.
Perlu tonjolkan keindahan sebelum menyatakan azab dan siksaan.
Perlu diberitahu tentang aman menganutnya sebelum ketakutan apabila meninggalkannya.
Itu dinyatakan apabila akidah dan iman sudah mantap.
Sesudah mengakui kebenaran Allah sebagai tuhan yang Esa.
Muhammad pesuruh Allah.
Bukan sekadar melafazkannya malah membenarkan dan menyakininya.
Beramal dengan ajarannya.
Bila hati sudah cinta dan rasai ketenangan sebagai penganutnya.
Mustahil akan menjauhinya.

Sebagai muslim tunjukkan kebaikan melalui peribadi kita

Yang akan dipandang dan dinilai oleh bukan islam.

Kerana kita sentiasa dipandang oleh mereka sebagai bukti baik dan benarnya islam.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...