? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Isnin, 13 Julai 2009

Berubah demi kebaikan


Susah betul hendak menukar gaya penulisan di dalam PERMATASAHARA.blogspot ni walaupun gaya penulisannya sudah mengalami beberapa tahap perubahan mengikut kematangan penulisan tuannya sejak ia dibina pada Oktober tahun lepas.

Maka jalan penyelesaiannya adalah dengan mewujudkan satu lagi blog untuk gaya penulisan yang lebih ringan dan santai.

Seorang rakan pernah meneka aku adalah peminat novel melalui gaya penulisanku di dalam blog ini. Jawapanku memang aku kadang-kadang membaca novel namun novel cinta bukanlah kegemaranku. Kini novel bukanlah pilihan utama kerana lebih tertumpu kepada buku-buku bercorak sejarah, agama dan motivasi. Sekarang pula dalam proses hendak memulakan pembacaan 6 buah buku Harry Potter kepunyaan Kak Ngah kerana aura filem Harry Potter and the half blood prince yang akan ditayangkan. Ini bermakna aku bukanlah dipengaruhi oleh ayat-ayat di dalam novel cinta terutamanya.

Jika diimbas aku memang suka menulis di atas kertas sebagai cara meluahkan masalah dan tekanan ketika bergelar pelajar dahulu. Itu adalah satu cara untuk mengurangkan masalah yang dihadapi. Gaya penulisannya adalah seperti gaya penulisan di dalam blog ini. Mungkin agaknya kerana ketika bergelar pelajar aku aktif menulis sajak walaupun tidak pernah dihantar ke mana-mana penerbitan.

Aku hadapi masalah juga sebenarnya dengan gaya penulisan sebegini ketika hendak menulis jurnal praktikum di awal tahun. Ia membuatkanku terkial-kial membuat ayat yang bersesuaian untuk penulisan jurnal. Maka aku telah menghabiskan masa beberapa jam untuk menyiapkan satu jurnal setelah dicampur dengan pencarian tentang masalah, kaedah, strategi dan model pengajaran. Mujurlah hasilnya memuaskan hati pensyarah pembimbing. Justeru kebimbangan untuk menulis tesis MA kelak sedikit terubat dengan perubahan ini.

Manusia mampu berubah jika mahu berubah kerana Allah memberi mengikut apa yang kita inginkan dan fikrkan.

*******
Isu PPSMI masih meniti di bibir-bibir orang ramai walaupun keputusan mansuhnya telah dibuat oleh Menteri Pelajaran yang akan dilaksanakan sepenuhnya pada 2012 nanti.

Di sekolahku yang kecil juga telah kudengar dua pihak penyokong dan pembangkang PPSMI berbicara tentangnya dalam waktu yang berlainan.

Masing-masing punya hujah tersendiri mempertahankan pendapat.

Namun seperti biasa aku lebih suka menjadi pendengar tanpa mencelah walaupun sebutir.

Mereka punya hak untuk berbicara. Juga punya hak untuk menyuarakan. Juga punya hak memberi pendapat. Ini kerana kita makhluk yang dijadikan berakal dan berperasaan. Mampu berfikir dan berinteraksi dengan satu-satu keadaan yang berlaku. Inilah kelebihan kita berbanding makhluk lain. Namun jangan pula digunakan untuk mempertikaikan hukum-hukum Allah dan peraturan-Nya.

Walaupun pertikaian demi pertikaian masih berlaku namun satu keputusan telah ditetapkan untuk kebaikan semua pihak. Golongan majoriti perlu diutamakan untuk memberi kemajuan kepada semua rakyat tidak kira taraf.Oleh itu golongan minoriti perlulah berlapang dada menerima keputusan itu untuk sama-sama memperolehi ilmu dan kejayaan.

Maka bersesuaianlah dengan slogan 'Rakyat didahulukan pencapaian diutamakan.'

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...