? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Rabu, 22 Julai 2009

Betulkan solatmu


Sehari menanti di sekolah di sebabkan ko-kurikulum bukanlah lagi alasan bosan kerana diri masih lagi mengembara ke Hogwarts. Melihat Harry diburu oleh Black pengikut Voldemort, ahli sihir jahat yang bercita-cita membunuh si Harry demi mengembalikan kuasanya.

Berada di surau Arifin Puteh yang baru dibina pada tahun ini selepas solat Zohor memberikan kedamaian. Hairannya kerana ia sunyi. Sepatutnya waktu sebegini mesti ramai yang datang untuk solat.

"Ohhh....lupa pulak....budak-budak sedang tuisyen SBT sekarang....cikgu-cikgu mesti dah pulang kerana rumah mereka dekat," hati mengomel sendirian yang hanya ditemani bunyi kipas yang berputar dalam dingin dan kelamnya mentari kerana tempias gerhana matahari pada pagi tadi.

Mata sempat dilelapkan dan seorang demi seorang datang solat sempat terjaga dijengah siapa gerangan diri. Susah sebenarnya menggerakkan diri untuk solat di awal waktu. Malah istiqamahnya lagi payah.

Ketika melihat Harry diawasi oleh Dementor, pegawai penjara Azkaban sehingga menyebabkan dia sawan kerana ketakutan yang luar biasa tiba-tiba mataku terpandang pada kaki seorang murid perempuan tahun enam yang sedang solat. Kakinya renggang ketika berdiri. Begitu juga dengan perlakuan solat yang lain yang banyak silapnya. Itu tidak termasuk bacaan lagi. Cikgu sains sering merungut tentang bacaan Yaasin murid-murid tahun 6 yang salah dari sudut makhraj huruf, baris dan tajwid. Nampaknya banyak lagi yang perlu diperbetulkan sebelum mereka ke luar dari SKBS ini.

Beruntung sebenarnya murid-murid yang terlibat dengan program j-QAF kerana mereka diajar, dididik, diasuh dengan solat melalui KEM BESTARI SOLAT. Diperdengarkan dan diperbetulkan bacaan al-Quran melalui tilawah dan khatam al-Quran. Juga diperkukuhkan dengan tasmik di luar jadual waktu.

Setakat ini murid-murid itu berminat. Menunjukkan kemajuan yang progresif dalam masa dua tahun. Sudah ada yang menawarkan diri membantu guru mengajar rakan-rakan yang lemah. Malah ada yang berani tampil untuk menjadi imam. Walaupun dalam serba kekurangan infrastruktur, bahan dan sebagainya bukanlah alasan untuk melaksanakan program ini ke atas anak-anak SKBS ini yang ada di antaranya tidak pernah tahu apa itu solat dan wajibnya kepada orang Islam.

Jika memandang kepada wang ringgit, usahlah menjadi guru.

Kerjaya sebagai guru tidak memberikan itu semua.

Guru adalah ibu-bapa kedua kerana dia mengajar, mendidik, membimbing dengan penuh kasih sayang tanpa mengharap balasan anak didiknya.

Selain melihat anak didiknya berjaya.

Itulah kebahagiaan yang mampu membuatkan dia tersenyum gembira.

Itulah imbuhan penat lelahnya sebagai GURU.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...