? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Ahad, 8 Februari 2009

Iskandariah dan aku

Bayu lembut menampar wajah ketika merentasi pantai Mandara beach menuju ke Assofira beach yang memakan masa 5 minit perjalanan. Hayunan kaki laju melalui persisirannya yang melengkung menuruti lautnya yang membiru.
Usapannya yang sejuk mendamaikan musim panas yang membahang di negara kelahiran para nabi itu. Menenangkan jiwa yang berkecamuk sarat masalah yang tidak pernah surut datangnya. Meredakan emosi yang bergejolak kerana sikap sesetengah insan sekeliling yang menduga keimanan.

Pantai yang dikerumuni manusia untuk merasai segar airnya dan memenuhi cuti musim panas yang panjang agar jasad dan minda dapat rehat dari bebanan tugas harian. Musim itu laut tidak sunyi diziarahi manusia siang dan malam. Laut waktu tengahari yang tidak nampak airnya hanya hitam rambut manusia mengapungkan diri di dalamnya.

Deretan bangunan menghiasi pantai cantik tersusun dengan mahkamah, universiti, pejabat kerajaan, kedai dan cafe. Perpustakaan terbesar di Asia idea arkitek jepun juga utuh di depan simbolik patung wanita bersama seekor lembu juga berdepan pantai itu. Perjalanan menuju ke tanjung melawati Qaitbey Citiadel menaiki van tidak bosan dengan pemandangan persis Eropah.

Jaulah menaiki kereta kuda memberi lebih nikmatnya. Sekaligus memberi rezeki kepada ammu2 (pakcik2) arab yang menanti pelanggan dengan tambang yang boleh dirunding harganya. Menjelajah bukan sekadar persisiran pantai malah makam-makam para sahabat yang terdapat sekeliling selatan Iskandariah yang dijaga rapi penduduk setempat.

Ombak kuat menghempas tebing menjadikan pantai lengkap sifatnya. Suaranya bergema di cuping telinga menjadi irama tanpa lirik. Cantiknya ciptaan Ilahi dengan nikmat dan faedah yang berguna untuk yang pandai menikmati ciptaannya. Walau ombak mampu mengganas meranapkan sebuah pulau. Ia tetap memberi nikmat pada yang mampu menilai harga sebuah kejadian yang melengkap sistem biologi alam.
Iskandariah kurindu gemersik lautmu
kurindu hidu masinnya air laut itu
dalam bahangnya mentari sita' (musim panas)
menghilang bebanan masalah
menghayun kaki menelusuri pinggirmu
merasai panasnya pasir2mu
merasai suamnya airmu
aku rindu semua
bilakah kita akan kembali bertemu???

4 comments:

Tanpa Nama berkata...

cantiknya pemandangan di sana..entri ini seperti rindu suasana di sana..begitukah?

Tanpa Nama berkata...

rindu sgt2...

hanya ALLAH yg tahu..hehe...

Tanpa Nama berkata...

rindu orang sana kot.hehe

Tanpa Nama berkata...

sudah semestinya windu sahabat2...syeih syeikoh...jiran2 sana...sumenya baik2 blaka...hikhik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...