? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Ahad, 15 Februari 2009

Cerita satu malam

Badan yang penat disandar ke tilam empuk buat menghilangkan lelah seharian di pejabat.
Mata terkatup rapat sambil bibir terkumat-kamit membaca basmalah serta beberapa surah.
Akhirnya minda sedar hilang ditelan lena dibuai mimpi.

Jam telefon bimbit berdering menandakan jasad perlu bangun dari pembaringan semalam.
Hari baru bermula bakal mengerakkan diri kembali bekerja mencari rezeki menyuap anak isteri. Alangkah indahnya jika hari ini cuti. Telah hati masih sempat bersuara.

Langkah diatur menuju ke kamar mandi buat menyegarkan anggota badan sebelum menunaikan solat Subuh kewajipan untuk seluruh umat. Ketika menuju ke kamar yang berposisi di belakang rumah tiba-tiba bola mata hampir tersembul keluar. Dua tingkap sudah ternganga tanpa cermin.

"Ya Allah, apa dah jadi ni," sambil hati beristighfar memujuk jiwa yang resah.

Terus tapak berpusing kembali ke ruang tengah sambil mata melilau mencari sesuatu. Komputer riba yang berharga 3 ribu lebih sudah tiada di tempatnya. Langkah laju ke meja sisi ruang tamu. Mata fokus ke arah meja beralas kain bunga-bunga. Telefon bimbit yang baru dibeli minggu lepas berharga hampir 1 ribu setengah juga sudah lesap.

"Ina, rumah kita sudah dimasuki pencuri," jerit suami kepada isteri yang masih terpisat-pisat mengenyeh mata.

*******

Kisah ini berdasarkan kecurian yang rancak berlaku di kawasan perumahanku. Ramai yang berkata pencurinya adalah mat-mat pit (kaki dadah) yang sememangnya orang kawasan sini. Pastinya orangnya berbadan kurus kerana cuma 2 cermin ditanggalkan.

Usah diduga nanti salah sangka mempalitkan dosa. Mungkin juga peringatan untuk warga yang leka agar kembali pada-Nya untuk bersatu di bawah lembayung ukhuwah.

Alangkah amannya dunia dari kes-kes seumpama ini jika hukum Allah dilaksanakan. Allah sudah berpesan melalui kalamnya yang nyata di dalam al-Quran tapi manusia mempertikaikannya. Al-Quran hanya dibaca tanpa cuba difahami makna dan mentaabur isinya. Mungkin juga buat-buat tidak mengerti untuk kepentingan peribadi.


Wallah hu Taala a'lam.

2 comments:

Tanpa Nama berkata...

Salam..kak eva pernah hantar karya pada mana-mana editor tak?..kalau ada baguslah..penulisan akak ni boleh tahan..ada umph nih..

Tanpa Nama berkata...

Salam dik...

setakat ni tak pernah lagi..

insyAllah lau da masa...

time stadi dlu byk kekangan...karya yg ada terbengkalai..yg ilang pon ada...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...