? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Jumaat, 6 Februari 2009

Benar atau salah?

Ketika ke bank membuat pembayaran pinjaman kenderaan tengahari ini datang dua orang remaja perempuan berusia lingkungan 14 tahun memohon sumbangan derma maahad tahfiz di utara Kedah. Dialog remaja tersebut.
"Kak,minta derma untuk sekolah tahfiz dan anak-anak yatim, kak boleh beli cd ini atau beri sumbangan ikhlas," tuturnya seperti penjual MLM.
"Sekolah tahfiz kat mana ni?," tanyaku sedikit meragui sambil mengambil sijil perakuan kutipan derma yang diluluskan Jabatan Agama Islam. Sijil kusam mengaburkan tulisan kurenung sekilas.
"Sekolah kat Kuala Kedah ka?, kuulang pertanyaan dengan ayat sedikit berbeza.
Remaja itu mengiyakan tanpa kata-kata dan anggukan yang nampak sedikit gelabah. Reaksinya itu menambah keraguanku. Ditambah adabnya seperti pelajar yang disoal siasat oleh guru disiplin untuk mempertahankan diri. Demi masaku yang semakin sempit sedekah untuk mereka buat mengalas perut walaupun keraguan masih bermain di minda akan kebenaran orang zaman sekarang mengutip derma. Tidak semua yang menipu namun kerana sedikit yang melakukannya untuk mendapat rezeki cara mudah maka semua terkena tempiasnya. Mungkin remaja itu hanya mangsa kepada individu atau mana-mana pihak namun ia tidak boleh dibiarkan berleluasa kerana imej islam dan Malaysia akan terjejas. Sekaligus menjebakkan pemuda harapan bangsa dan pemudi tiang agama ke arah dosa dan perkembangan yang tidak sihat.
Dunia hari ini dilanda taufan. Taufan yang melanda Palestin masih belum pulih hingga kerugian negara yang bernilai jutaan ringgit bagaikan padang jarak padang terkukur. Sri Lanka berperang sesama sendiri. China pula sudah mengisytiharkan darurat kemarau bakal menjejaskan ekonomi petani pada negara yang tidak terkena bahang ekonomi dunia itu. Nasib malang muslim Rohingya yang tertindas. Malaysia pula masih belum usai bab politik sejak pilihanraya lalu yang menjadi sejarah kerana empat negeri dimenangi pakatan rakyat. Hari ini Perak kembali jatuh ke tangan BN akibat bahang lompat parti. MB bertukar ganti. Wajah Perak akan bertukar situasi. Hanya Allah mampu menilai kebenaran dan keikhlasan hati seseorang. Marilah muhasabah akan sebuah kemenangan sementara. Mungkin ada hikmah yang dirahsiakan-Nya. Kepada pemenang samada sah atau tidak. Betulkan niat kerana Allah taala.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...