? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Jumaat, 20 Februari 2009

Demi MASA

"Mari kita sudahi perjumpaan kali pertama ini dengan tasbih kifaroh dan suratul a'sr," kataku kepada murid-murid Persatuan Agama Islam ketika ko-kuriklum pada hari Rabu dua minggu lepas.

Sural al-Asr merupakan sebuah surah pendek yang mengandungi makna besar dalam kehidupan. Pepatah mengungkapkan 'masa itu emas'. Guru tuisyen semasa tingkatan 5 pernah mengubahnya menjadikan 'masa itu seperti uranium' kerana katanya uranium lebih mahal dari emas. Apa sahaja ungkapan untuk masa ia berlalu sepantas kilat. Sebentar cuma tidak menghargainya akan berlalu pergi tanpa bayangan dan putar kembali.

Masaku kini semakin sempit dengan kerja-kerja yang terbengkalai dan ditimbun dengan tugasan baru. Bukan sengaja membiarkannya melambak cuma masa terlalu singkat untuk dilangsaikannya. Pinjam kata-kata seorang sahabat yang kini sering bermain di ruang hati. 'Ada kemahuan tetapi tiada kemampuan'. Itulah kata-kata yang layak dituturkan oleh seorang guru zaman kini. Berbeza 20 tahun lepas. Guru-guru matan di sekolah bercerita bahawa tahun 80an dahulu kerja seorang guru mudah tidak seperti sekarang. Zaman sekarang selain mengajar terlalu banyak data yang perlu dibuat. Sesuailah dengan tangga gaji zaman sekarang kata emak pula.

Aku letih hendak mengulas panjang cuma jika diberi kesempatan oleh Allah biarlah kerja-kerja ini langsai dengan ikatan keikhlasan. Hari-hari mendatang punya ruang waktu untuk menghabiskan bacaan buku-buku yang dibeli dan dapat menulis walau sebaris kata.

Masa juga meragut usia dua insan tersayang PK1 dan guru sains apabila dalam kesibukan menyiapkan kerja menerima panggilan guru matematik memberitahu tentang pulangnya ayah dan ibu dua orang guru itu ke rahmatullah pada hari ini.

Hati berdetik 'memang singkat hidup ini sesingkatnya 24 jam dalam sehari'.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...