? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Jumaat, 23 Januari 2009

Simpati...


Bertapaknya kakiku di bumi anbiyak ini, menjumlahkan simpatiku kepada insan-insan yang hidup melarat. Bumi ini banyak mengajarku erti kehidupan secara tidak langsung. Kehidupan manusia yang bukannya selalu senang bahkan ada waktu-waktu tertentu kita akan mengalami kesusahan. Bukannya semua manusia kaya malah masih ramai yang menderita kemiskinan. Kais pagi makan pagi kais petang makan petang. Namun mereka berdarah arab ini rajin berusaha demi meneruskan kehidupan yang entah bila akhirnya.

Aku kagum pada mereka yang sanggup berlaung nada-nada nyanyian untuk berjaja dan mampu didengari walau setinggi mana pun bangunan terpacak dipasak bumi. Tidak kira usia, warna kulit dan rupa. Bahkan, ramai anak-anak muda dan remaja mencari bahan-bahan jajaan di kebun-kebun sayuran menggunakan kereta sorong atau kereta keldai dan kuda. Pada hal di usia mereka itu sepatutnya berada di sekolah rendah, menengah, kolej dan universiti tapi kerana taraf hidup yang rendah menidakkan mereka berada di tempat-tempat itu untuk mendalami ilmu.

Jika tidak menjaja hasil-hasil kebun, ada yang mengutip barang-barang terbuang dan terpakai dengan menyanyi bermikrofon laungan. Ketikaku termenung di balakon (beranda) rumahku sewaku, aku terpandang seorang ammu (pakcik) sebaya abahku sedang mengutip kotak di dalam tong sampah tanpa tangan berlapik yang mendedahkan dirinya kepada kekotoran yang boleh mengundang penyakit. Namun bagi insan miskin sepertinya bukan itu yang menjadi soal. Pentingnya adalah perutnya serta anak isteri yang perlu diisi. Hatiku tersentuh dengan peristiwa itu sekaligus membandingkan diriku yang sewenangnya berbelanja.

Aku sedih melihat remaja sebaya adik-adikku yang berjaja sedangkan adik-adikku dan remaja di tanahairku kerap ponteng dari pengajian demi mengejar keseronokkan duniawi dengan hiburan yang tumbuh bak cendawan selepas hujan dan barangan berjenama tanpa memikirkan saudara seagama yang menderita tanpa makanan. Apatahlagi untuk belajar.

Hatiku mudah tersentuh berada di sini cuma belum menitiskan airmata lagi kerana aku bukanlah seorang wanita yang mudah menangis tapi bagiku bumi gersang ini mengandungi berjuta ilmu untuk dikutip bagi mereka yang peka akan kehidupan. Tidak sekadar ilmu kuliah yang perlu dipelajari malah ilmu akan didapati dalam perjalanan hidup kita sehari-hari jika pandai menghargainya.

Itu tidak termasuk lagi pengemis jalanan. Ada yang mengemis dengan ketuaan memanjat usia. Ada yang mengemis dengan anak-anak kecil melarat. Ada yang mengemis dengan penderitaan sakit tidak berubat. Sepanjang perjalanan pergi balik ke kuliah yag memakan masa tidak sampai 10 minit pasti terjumpa pengemis jalanan sekurang-kurangnya seorang menadah tangan memohon belas manusia lalu lalang. Ikutkan diri semua hendak dibantu untuk mengurangkan bebanan mereka tapi sebagai insan yang bertaraf sederhana yang masih di bawah tanggungan ibu bapa hanya sedikit yang mampu diberi. Selebihnya doa kepada Rabbul Izzati agar mereka dipermudahkan urusan dalam hidup ini. Moga doaku dan doa insan-insan lain diperkenankan Ilahi.

Bila difikirkan kembali lebih baik hidup dalam kemiskinan tetapi dalam keberkatan dan imannya tertegak utuh dalam diri dan melakukan segalanya ikhlas kerana Iahi. Berusaha dan bertawakal daripada hidup kaya dan beramal untuk duniawi demi kesenangan berganda untuk dirinya sahaja. Jika yang diusaha tidak beroleh hasil akan mengeluh resah sepanjang masa. Itulah doaku pada diriku, ibu bapaku, adik-adikku, keluargaku, guru-guruku, sahabat-sahabatku, jiran-jiranku dan seluruh umat Islam agar kami hidup dalam keberkatan dan ketenangan walaupun dalam kemarau kesusahan.
Sis of g-had
Bait Khaulah al-Azwar
Alexandria, Egypt 2004

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...