? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Khamis, 15 Januari 2009

Budaya Mesir yang janggal di mata orang kita...


Mengimbas kembali Mesyuarat Guru kali pertama SKBS, guru besar yang berbangsa cina ada menyoal tentang budaya memberi salam antara muslim dan non muslim. Soalannya adalah bolehkah non muslim mengucapkan "assalamualaikum" atau menjawab "waalaikumussalam" kepada muslim. Ini memandangkan ada di antara murid di sekolah yang beragama hindu dan buddha yang keliru ketika semua guru muslim masuk kelas memberi salam. Maka, jawapanku kepadanya ialah boleh kerana ia hanya dari segi bahasa. Walau hakikatnya ada jawapan yang tertentu untuk non muslim seperti "waalaikumussam".
Aku tidak berniat menghurai itu semua secara panjang lebar namun apa yang ingin dinyatakan adalah memberi salam yang ingin dibudayakan oleh guru besar yang baru masuk 2 tahun di sini. Maka, aku teringat bumi Mesir yang telah kutinggalkan hampir 4 tahun. Ditambah memori yang dihangatkan kembali setelah membuka blog rakan Azhar di sana.
Memberi salam adalah budaya di Mesir. Salam diberi tidak kira kepada siapa,usia,jantina,pangkat dan tempat samada yang dikenali atau sekadar bertembung di gigi jalan. Ia umpama perkara wajib seorang muslim terhadap saudara muslimnya yang lain.
Ketika memasuki sebuah teksi di Hayyu sabiek, Kaherah aku pernah di sapa dengan salam oleh pemandu teksi tersebut lantas mendapat ceramah pendek olehnya tentang kebaikan salam. Mujurlah aku memakai nikob ( purdah ) maka dapat menutup muka yang malu namun kebenaran kata-katanya diperakui kami seisi teksi.
Semasa menuruni Wadi Arba'in dalam sesi jaulah ( percutian ) ke Sinai aku mengucapkan salam kepada seorang wanita yang sedang berkayuh basikal ketika sampai di tepi jalan dalam kelelahan menuruni bukit tersebut. Lantas dia menjawab salam itu dan mengatakan 'ahsanti' ( baiknya kamu ). Aku terpinga kerana hanya sekadar memberi salam aku sudah dipuji baik. Sebenarnya bukan pujian yang kuharapkan cuma sekadar membudayakan budaya mereka. Setelah itu bagiku salam bukan sekadar budaya orang arab tapi ia juga adalah doa yang dilafazkan terhadap saudara semuslim.
Namun, setelah pulang ke tanahair sendiri permulaannya aku masih terikut-ikut dengannya bertujuan mahu membudayakannya di sini tetapi ia tidak mendapat respon yang baik kerana itu bukan budaya kita dan kita sendiri tidak memahami tujuan salam itu sebenarnya.
Di bulan Ramadan tahun pertama di sini, aku bersolat terawih di Masjid al-Muttaqin di belakang rumah. Keseronokkan berterawih di Masjid Nuri, Kaherah yang terletak sejauh 8minit berjalan kaki membuatkan hati meronta untuk merasai suasana yang sama di sini. Namun, amat dikesali kerana aku sudah tidak dapat merasai nikmatnya bahu yang bersentuhan dan kaki bertemu kaki sesama jemaah. Juga tiada nikmatnya jemaah yang menarik kita untuk hampir kepadanya. Malah aku yang cuba menghampirkan diri kepada jemaah makin menjarakkan dan jika cuba ditarik ada yang mampir dengan muka yang masam. Bukanlah maksudku hendak menghina saudara senegara dan memuji saudara negara Musa Firaun itu namun apa salahnya jika membudayakan sesuatu yang Islam sendiri menggalakkannya. Justeru ukhuwah terpupuk dan pahala diraih bersama.
Bagiku, walaupun negara Mesir berdebu pasir, bising dengan suara pekikan penjual jalanan dan hon kenderaan, pergaduhan di tempat awam di samping barang-barang yang mudah hilang dicuri pencopek yang sememangnya bijak dan pelbagai keburukan lagi namun di sana juga boleh dilihat rakyatnya membaca nashkah Al-Quran kecil di stesen dan dalam keretapi. Juga pemandangan jemaah yang bersolat di hadapan kedai, taman bunga dan akan bersegera untuk berjemaah di masjid walaupun nenek yang hanya mampu bersolat di atas kerusi.
Itulah mereka di sebalik kekasaran, kebengisan dan kekotoran yang dapat dilihat mata kasar.
Inilah kita yang nampak lemah-lembut, baik dan ayu yang sering menjadi pujian bangsa asing.
Setiap manusia dan bangsa ada kelemahan dan kekurangan masing-masing namun kekurangan itu boleh diperbaiki dengan mengambil contoh teladan orang lain agar menjadi manusia dan bangsa yang bertamadun dari segi spritual dan material.

2 comments:

SOHAINA MOHD SALLEH berkata...

RINDU KAT BUMI MESIR,ARDHUL ANBIYAK

Tanpa Nama berkata...

memang pon...
cam nak gi sana semula jer...
Insyallah nanti kita gie ek?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...