? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Sabtu, 24 Januari 2009

Hikmah Allah Taala


"Kak long, abah nak cakap ni," laung tok yang berada di atas rumah memanggilku yang sedang minum susu sebelum ke sekolah ( gagahkan diri telan susu sebab nak jadi pandai, alergik susu sebenarnya sebelum sampai Mesir)

Aku segera naik ke atas untuk menyambut panggilan abah dari Ipoh agar tidak dileteri tok.

"Assalamualaikum abah," kuucapkan salam sebagai mukadimah perbualan bagi muslim.

"Waalaikumsalam, anak abah sihat?," abah menjawab salam seraya menanyakan khabar anakandanya yang berada di selatan jelapang.

Perbualan berlangsung beberapa minit sebelum aku mengakhirinya dengan pertanyaan mudah.

"Abah nak cakap apa lagi?," sebagai klimaks memberhentikan perbualan.

"Anak abah ni belajaq rajin2 noh, besar nanti jadi cikgu." kata abah sebagai perangsang buat anaknya. Lagi pun keluarga sebelah abah memang minat dengan kerjaya ini. Sebabnya tidak kuketahui.

"Ok," jawabku ringkas di bibir. Sebenarnya hatiku protes hebat tidak mahu menjadi guru. Tiada kerja lainkah selain guru. Asyik-asyik cikgu.

Ketika usia 8 tahun itu aku bercita-cita hendak menjadi pelukis sebab aku ada kemahiran melukis dan pernah menghantar karya di sebuah stesen televisyen tempatan dengan bantuan Mak Eda ( mak saudara sepupu sebelah mak ). Cita-cita itu hanya tersemat dalam diri. Sedangkan jika ditanya guru antara cita-cita yang aku labelkan adalah doktor, polis dan jururawat. Tidak pernah langsung guru aku labelkan malah anti pada kerjaya itu.

Usia menginjak remaja cita-cita aku kian berubah dan pelbagai sehinggakan sukar bagiku hendak memilihnya. Melihat model cantik maka aku bercita-cita menjadi model. Tengok gaya artis teringin menjadi penyanyi dan pelakon. Sasterawan, kartunis semuanya pernah termasuk dalam senarai cita-citaku. Semuanya berkaitan seni. Mungkin kerana aku aku ada sedikit jiwa seni agaknya. Jika diingat kembali kelakar pun ada. Itulah aku yang penuh dengan dunia imaginasi dan angan-angan. Sehinggalah cita-citaku yang terakhir di universiti untuk menjadi pendakwah. Juga sebagai doktor yang tidak dapat kugapai.

Namun Allah memeliharaku dengan rahmat-Nya. Minatku pada agama sedari sekolah rendah membuatku meminta pada mak abah untuk memasuki Sekolah Menengah Agama. Aku sering memberontak pada guru kelas untuk berada di Kelab Agama Islam berbanding Kelab Seni yang dipaksa untuk menyertainya kerana tiada sambutan.

Kini, kerjaya yang ku anti dulu menjadi kerjayaku. Mulanya ku selalu doa agar Allah singkap hikmah semua ini. Sebenarnya ini semua adalah tarbiah Allah untuk diriku. Ini juga adalah dakwah seperti mana yang kutulis dalam surat permohonan KPLI. Dakwah untuk anak-anak yang baru mengenal dunia yang penuh tipu daya. Terima kasih ya Allah kerana tidak jebakkanku dalam dunia maksiat dan syubhat. Cuma agak terkilan kerana tidak dapat jadi doktor. Mungkin ada hikmah yang tersurat. Akan kudidik bakal anak-anakku menjadi doktor yang beriman.

***Sebagai manusia selalu memberontak jika tidak dapat memperolehi sesuatu yang dikehendaki malah diberi sesuatu yang dibenci. Sedangkan Allah tahu yang dibenci itu adalah yang terbaik dari yang disukai. Allah adalah sebaik-baik perancang kerana Dialah pencipta yang Maha mengetahui. Kita hanya hamba yang tidak dapat menyingkap rahsia di sebalik kejadian yang penuh misteri. Jadi terimalah perancangan Allah itu sebaik seamanah mungkin dan ikhlaskan diri melakukannya. InsyAllah pastikan ada ganjaran dari-Nya agar tidak sia-sia dan berhasil di dunia dan akhirat.
Terima kasih buat cikgu Rohani (guru kelas 6 Biru 1990 SK Sungai Raya, Ipoh,Perak)
Ustazah Hasanah (guru madah Tajwid SMU Gurun, Kedah)
dan semua guru yang pernah mengajar dan mendidik diri ini hingga sebegini. Semoga dirahmati Allah dan dipermudahkan urusan.
Juga buat rakan-rakan sedari SK Convent All Saint Taiping sehingga Universiti al-Azhar.
Alangkah indahnya jika kita dapat bersua kembali.
Untuk sahabat-sahabat blogger bila agaknya kita dapat bersua??? Semoga madah kalian dapat dijadikan wadah pemangkin iman buat pembaca.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...