? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Rabu, 14 Januari 2009

Mari kita bersatu!!!


Tertarik juga tadi membaca nisbah orang Yahudi dengan orang Islam sebanyak 1:100 iaitu bagi seorang Yahudi ada 100 orang Islam. Ini kerana Yahudi di seluruh dunia hanya berjumlah 14 juta orang dengan pecahan di serata benua dan negara.

Amerika : seramai 7 juta orang


Asia : 5 juta orang

Eropah : 2 juta orang


Afrika : 100 00 orang

Namun sedikitnya mereka mampu mengawal white house sebagai pusat pemerintahan di Amerika.


Ramainya umat Islam selalu menjadi mangsa penindasan mereka dari segi politik, ekonomi dan sosial.

Kenapa dan mengapa perkara ini terjadi adalah kerana berlakunya perpecahan yang parah di kalangan umat Islam dari segi mazhab, pemikiran dan politik yang berbeza mengikut bangsa dan negara.

Mengimbas sesi pembelajaran dalam kelas tahun 6 al-Biruni di sekolahku, aku membawa sedikit isu Palestin untuk membuka minda mereka. Maka pelbagai respon yang diberikan anak-anak didikku yang tidakku jangka.

" Ustazah, kenapa tok-tok arab tak tolong depa kan kaya ada minyak?" tanya Kamil atlet pingpong sekolah yang menjadi naib johan perlawanan antara sekolah Kulim Bandar Baharu tahun lepas.


"Sebabnya depa penting diri sendiri dan tak mau bersatu,"jawabku selamba kerana itulah kenyataannya.

Juga pelbagai kenyataan dan soalan dari mereka yang tidak ditaip di ruang ini.


Jelaslah, anak-anak di balik naungan kelapa sawit itu juga dapat berfikir kenapa orang-orang kaya tidak dapat membantu negara yang mengalami kesusahan yang berlanjutan sejak dulu.


Maka, apalagi raja-raja,presiden-presiden,menteri-menteri dan saudagar-saudagar yang cukup akal dan baligh untuk berfikir tentang perkara itu atau mungkin buat-buat gila dan masih belum matang untuk berfikir. Mungkin juga hati mereka tertutup untuk semua itu.


Justeru kita sebagai insan yang sempurna akal dan sifat yang dapat berfikir maka marilah sama-sama kita bersatu di bawah panji Islam yang merupakan agama yang menyeru kepada perpaduan dan ukhuwah. Bersatu untuk tertegaknya dinul Islam di dalam diri,negara dan dunia. Bersatu untuk kehancuran seorang bangsa dan negara yang sering menindas dan menjajah.

Walaupun bukan dengan senjata kita mampu bersatu berdoa,solat hajat,membaca Yaasin,surah al-fath dan beberapa surah lagi di dalam al-Quran,qunut nazilah,boikot dan apa saja bantuan samada dari segi material dan spiritual dari langit kejauhan.


InsyAllah di syurga kita pasti bertemu kelak...

2 comments:

SRISUFI berkata...

salam sahabatku eva...

terlalu lama rasanya tidak menjejaki ke sini...terasa byk sgt perubahan...tahniah...blog semakin mengancam....


tenang jer...

sri doakan eva cemerlang dlm apajua tugasan yg diamanahkan..

:)

Tanpa Nama berkata...

syukran...

my fren...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...