? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Jumaat, 11 Disember 2009

Syariatullah + sunnatullah = Bahagia & gembira


Dua tahun lalu aku benar-benar ingin mengenali dunia kanak-kanak. Mengenali, memahami dunia realiti mereka. Malah sehingga cuba menerobos dunia imaginasi yang amat sinonim dengan kehidupan mereka. Walaupun 21 tahun lalu aku adalah seorang kanak-kanak namun sukar juga sebenarnya hendak mengimbau kembali dan meletakkan kembali diri ini dalam dunia itu setelah kematangan berjalan seiring usia. Fokus untuk memasuki alam mereka adalah kerana profesionku yang utama. Bukan sekadar mengajar mengikut sukatan yang diberi. Namun merasai perasaan seorang kanak-kanak dengan meletakkan diri di tempat mereka yang memudahkan proses mengenali psikologi dan sosiologi mereka. Justeru sasaran mudah didekati. Kaedah dikenali untuk diadaptasi. Maka mudahlah jarum-jarum ilmu disuntik setelah disuntik dengan ubat pelali kasih-sayang.

"Berkawan dengan budak-budak," seorang rakan sekerja pernah berkata kepadaku.

Dunia kanak-kanak menenangkan dan meriangkan. Hanya berkisar kepada minat, hobi dan mengimpikan untuk memperolehi sesuatu yang dipandang indah. Menceroboh ke alam itu sekali-sekala dapat menghilangkan sebentar kemelut alam dewasa yang tidak pernah putus dengan pancaroba.

Hampir sebulan alam itu ditinggalkan sejak cuti ini. Merayau-rayau di dunia maya. Mencari kenalan untuk bertukar-tukar pandangan. Disamping berdebat ringan demi memperolehi ilmu. Dunia maya juga seperti dunia realiti kerana ia masih dikuasai oleh manusia yang punya akal, emosi dan nafsu. Maka pelbagai masalah muncul dan diketahui hasil dari cetusan akal, emosi dan nafsu itu sendiri.

Lelaki yang lebih dengan pandangan logiknya kerana dikurniakan 9 akal. Wanita pula lebih dengan emosinya kerana mempunyai 9 nafsu. Adakala kedua-dua jantina ini bertelagah kerana kelebihan dan kekurangan yang masing-masing miliki ini. Lelaki rimas dengan wanita yang hanya beremosi. Manakala wanita pula sedih kerana lelaki yang seolah-olah tidak menghiraukan.

Terlalu banyak keluhan akibat perbezaan fitrah ini. Perbalahan yang akan berterusan sehingga kiamat jika masing-masing tidak saling memahami. Jika berbalah antara pasangan kekasih itu boleh di anak tirikan kerana impaknya hanya membabitkan dua hati, perasaan dan emosi. Namun jika bergaduh antara suami dan isteri itu yang bakal membawa kesan kepada ummah, agama, masyarakat dan negara.

Syariatullah sudah dipelihara namun masih bertelagah. Pastinya sunnatullah yang tidak dipupuk maka cinta yang ditanam awalnya layu dan mati akibat tidak disirami, dibajai dan dipelihara saban masa.

Cinta itu adalah anugerah. Ia juga amanah yang perlu dilaksanakan. Tidak menunaikan amanah maka ada tanggungjawab yang masih belum langsai. Allah akan persoalkan di hari perhitungan kelak. Jika hendak bercakap tentang amanah dari sekecil-kecil sehingga sebesar-besarnya dalam hidup tidak cukup ruang ini hendak menukilkannya. Semoga kita semua termasuk dalam golongan hamba-Nya yang tidak berhutang amanah. Ameen ya Rabb.

Pagi Jumaat yang ceria dan indah. Tanpa sebab terasa gembira. Hati gembira anugerah Ilahi di pagi Jumaat yang mulia. Bersyukurlah di atas nikmat bahagia dan gembira ini. Esok diharap bahagia dan gembira ini kembali mencorak latar hidup semua. Insyallah.



2 comments:

Naim berkata...

membacanya.

di anak tirikan - satu perkataan.
dianaktirikan (betul)

@naimisa

eva berkata...

terima kasih saudara Naimisa di atas pembetulan..sebenarnya saya tertanya-tanya juga semasa hendak menaipnya samada satu @ dua perkataan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...