? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Isnin, 21 Disember 2009

DOA..jangan berputus asa


Cuti bagi seorang guru bakal berakhir pada minggu ini. Malah pada minggu ini juga ada sebahagian guru yang sudah ke sekolah sebagai persiapan menghadapi sesi persekolahan 2010. Rutin seorang guru akan bermula semula.

"Bila sekolah buka nanti, tiada masa nak berehat dah la kita," lewat petang seorang sahabat lama berbicara.

"Masa terluang seperti ini agak sukar untuk dijumpai," sampukku.

Pastinya bagi sahabat itu yang akan menghadapi praktikum lebih sukar menemui masa senggang. Apa pun doaku mengiringi sahabat dan rakan-rakan yang menghadapi praktikum pada tahun hadapan agar cemerlang dan berjaya.

Tahun 2 al-Farabi bakal dikemudi oleh diri ini pada sesi 2010. Banyak yang perlu dipelajari untuk pertama kali menjadi guru kelas. Anak-anak keduaku yang ramai dengan pelbagai karektor itu agak sukar dikawal berbanding anak-anak sulong. Berbanding tahun 2 al-Farabi tahun lepas terlalu mudah mesra segala strategi dan pendekatan yang diterapkan. Bukan bermaksud hendak membanding-bandingkan. Namun sekadar mengenali untuk memudahkan proses pendekatan yang sesuai dan terbaik. Semoga Allah memudahkan segala urusan mengajar dan mendidik ini.

"Dan apabila hamba-hambaku bertanya kepadamu tentang aku, ( jawablah ) yang aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia memohon kepadaku, hendaklah mereka memenuhi segala perintahku, supaya mereka selalu berada dalam kebenaran." ~ surah al-Baqarah : 186 ~

Jika dua tahun lepas aku berasa keseorangan di sekolah. Aku sedikit terlupa yang Allah meletakkan maka DIA tidak akan membiarkanku terkapai sendirian. Hatta jika aku punya masalah aku tidak akan benar-benar bermohon tanpa benar-benar terhimpit. Rasa benar-benar itu kualitinya ada ketika di bumi anbiyak dahulu. Berdoa tanpa rasa putus asa. Berdoa dengan keyakinan dimakbulkan. Berdoa untuk segenap urusan dan perkara. Di mana-mana aku perlukan kualiti berdoa dan berharap itu. Semoga permulaan di Awal Muharam ini dapat Allah berikan kualiti ini pada jiwa-jiwa kita agar permohonan tidak dibuat sambil lewa. Umpama sekadar melepaskan batuk di tangga.

Indahnya dihimpit resah jika benar-benar rasa Allah yang akan membuka jalan tenangnya.
Indahnya dihimpit masalah jika benar-benar yakin Allah akan membantu
menyelesaikannya.

'Di dunia ada syurga..tuhanku bersamamu tidak ada jalan buntu'

Buku nipis yang murah ini amat menarik diuliti. Kisah kehidupan amat mudah difahami. Namun kualiti berdoa dan berharap itu yang menarik dikongsi. Masalah bukan lagi masalah pada beliau kerana pengharapan pada Allah itu dihamparkan seluas-luasnya.

Masih ada dua buah buku untuk dilangsaikan sebelum minggu hadapan. Semoga makin banyak ilmu dan pengalaman yang diperolehi. Justeru dapat direalitikan di pentas kehidupan.

Bibir tersenyum mekar apabila semua book store yang disinggah pengunjungnya seramai manusia di market dan pasaraya. Membaca bukan lagi menjadi budaya Jepun di negara ini. Semua peringkat usia meneroka buku-buku yang digemari dengan khusyuk. Ini salah satu tanda negaraku bakal berubah wajah.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...