? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Selasa, 15 Disember 2009

1431H terlindung di sebalik Happy New Year.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


'Lagi 15 hari 2009 tamat' nukil seseorang pada pagi ini di sebuah laman sosial.

'Selamat Menyambut Awal Muharram' sambil menghadap hidangan tengahari di rumah Tok dari kejauhan mata terlihat skrin televisyen. RTM 2 yang mengira tahun Hijrah yang akan berganti 3 hari lagi.

"Bagusnya RTM 2 ini mengingatkan, nampaklah sedikit Malaysia ini adalah sebuah negara Islam," hatiku berkata.

Hakikatnya aku juga sering terlupa tarikh Hijrah apabila hendak dituliskan di papan tulis di awal sesi pengajaran dan pembelajaran. Tarikh Masihi juga yang mudah tercatat dalam minda ini. Walaupun seringkali tarikh Masihi juga diperbetulkan oleh murid-murid ketika hendak dicatatkan.

Hari hijrah bermula waktu Maghrib. Aku sedikit berdebat dengan seorang rakan lama tentang waktu afdhol untuk membaca surah al-Waqiah.

Amalan membaca surah untuk memurahkan rezeki itu diperingatkan oleh seorang guru tuisyen ketika di Mesir dahulu. Berkali-kali dia menekankan. Pastinya ketika itu sebagai pelajar agar dimurahkan rezeki memudahkan dimasukkan ilmu dan berjaya dalam peperiksaan. Afdhol membaca di awal hari iaitu Subuh kerana waktu itu adalah pembuka segala amalan dan aktiviti kehidupan selaku hamba dan manusia. Itu katanya walaupun di waktu lain tidak ada salahnya.

Rutin di asrama sekolah menengah dahulu sebagai bacaan seusai solat Subuh dan Mathurat. Komik Lanun juga ada menceritakan kelebihannya berserta beberapa surah lain sebagai amalan harian. Justeru jangan memandang serong pada komik kerana ia juga punya kebaikan.

Sekarang di mana-mana orang berbicara tentang Sukan Sea yang sedang berlangsung di Viantine, Laos. Pergi ke Pasaraya pula sudah terhias pokok Krismas dan lagu-lagu perayaan itu sejak awal November lagi. Berita pula terhias dengan isu politik yang tidak pernah aman sepanjang tahun. Kematian dan tragedi yang dihijabkan Ilahi datang berturutan. Semua perkara itu sering melitupi perkara penting lain sehingga sudah tidak nampak kepentingannya.

"Kenapa meriah sangat Krismas tahun ni?" Kak Ngah hairan dan begitu juga aku.

Apabila terlalu diwar-warkan maka itulah yang mudah lekat di minda dan hati. Apabila sesuatu dikesampingkan maka itulah mudah dilupai. Itu adalah resam manusia. Jika dewasa mudah lupa pada hari kebesaran dan perayaan Islam. Apatahlagi kanak-kanak. Mereka hanya mengingati yang nampak dan didengari secara jelas dan nyata sahaja.

Di mana-mana Islam dikesampingkan. Di negara bukan Islam sudah pasti ditentang secara nyata. Di negara Islam sendiri ditutupi secara senyap. Antara nampak dan tidak cara hidup Islam makin terhakis dek adat dan kebiasaan yang berakar umbi menjadi rutin yang susah hendak dicungkil dari mencengkam diri. Ditambah lagi adat dan budaya barat yang menjadi dinding utuh yang sukar dirobohkan tanpa kerjasama semua orang muslim. Jika ada yang menyatakan itu salah maka akan ada yang melenting.

Aku perlu memulakan dengan diriku. Mengingati tarikh, hari, bulan, tahun dan perayaan Islam. Walaupun diasak dengan kesibukan kerja dan hidup. Rasanya semua itu perlu diingati dan meraikannya. Sebagaimana mengingati waktu masuk solat dan segera menunaikannya walaupun masa sentiasa mencemburui untuk memberi lebih ruangnya. Itu bukan kewajipan sepertimana solat namun tetap perlu diingati.

1 comments:

Naim berkata...

kalau saya yang menulis, akan jadi begini:

"Bagusnya RTM 2 ini mengingatkan, nampaklah sedikit Malaysia ini adalah sebuah negara umat Islam," hatiku berkata.

-:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...