? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Khamis, 10 Disember 2009

La Taqaf wa la Tahzan


'Aduh..tak sukanya lagu jiwang-jiwang karat ni," keluh seorang sahabat.

"Sama la kita, membunuh motivasi dan meruntuhkan semangat sahaja," balasku.

Secara tidak sengaja lagu itu masuk ke corong telinga ketika melintas pasaraya di pekan Jitra.

Lagu sedih, drama sedih, filem sedih, novel sedih malah raya pun menjadi hari yang sedih. Realiti di tanahairku sejak dahulu. Kesedihan yang datang dari pelbagai sumber. Justeru mencetuskan kesedihan di jiwa yang sedang dilanda dugaan yang mendatang.

'La taqaf wa la tahzan..innallah ha ma'ana.'
Jangan takut jangan sedih sesungguhnya Allah bersama-sama kita.

Bersedih kerana Allah tidak mengapa. Bersedih kerana manusia dan dunia itu yang sering menghuni hati manusia zaman kini. Aturan hidup mula pincang kerana kesedihan yang ditokok tambah menjadi gunung menambah derita.

Ketika sedih Allah ada.
Ketika menangis Allah ada.
Ketika menderita Allah ada.
Ketika diduga Allah ada.
Ketika tiada sesiapa di sisi kita Allah tetap ada.

Maka ketika menghadapi semua itu ingatlah pada DIA yang senantiasa ada di sisi kita. Hamburlah airmata kepada-Nya. Diiringi ucapan kekecewaan. Ditambah doa mengharapkan bantuan-Nya. DIA sentiasa melihat. DIA sentiasa mendengar. DIA akan memakbulkan samada segera atau lambat. Jika tidak dimakbulkan itu bermakna DIA lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba-Nya. Sabar, redha dan pasrah itu pula seterusnya yang melayakkan kita menjadi kekasih sejati-Nya. Tersenarai pula di dalam syurga-Nya kelak. Insyallah.

'Ketahuilah, hanya dengan mengingati Allah hati akan tenang.' ( Surah al-Ra'd : 28 )

'Apakah ada orang lain yang mengabulkan permohonan orang yang ditimpa kesusahan ketika berdoa, menghilangkan keburukan dan menjadikan kamu sebagai khalifah di bumi? Adakah tuhan lain selain Allah? Sedikit sekali yang beringat." ( Surah al-Naml : 62 )

Di bawah bumbung langit yang sama. Ada lagi manusia di luar sana yang lebih menderita, terseksa dan diuji hebat dari kita. Namun mereka mampu menghabiskan sisa usia dengan bahagia. Hanya kerana satu jalan pilihan mereka. Jalan Allah yang terdapat dalam Al-Quran dan sunnah tinggalan Rasul junjungan mulia. Dibaca, ditadabbur, difaham makna dan diamalkan tanpa banyak soalnya.

Jauhkanlah kesedihan itu dengan kalimah LAILA HA ILLALLAH kerana banyak lagi amanah yang menanti untuk ditunaikan selagimana darah masih mengalir dalam salurannya.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...