? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Sabtu, 26 Disember 2009

Idola kanak-kanak


"Alah, tak logiklah cerita-cerita tu semua," juihku pada buku-buku fairytale yang tersusun di perpustakaan.

"Kenapa pula tak logik?" seorang rakan yang juga pengawas perpustakaan kehairanan.

"Semuanya happy ending sedangkan dalam dunia ini bukan semua yang dikehendaki akan dapat malah ada yang menderita sampai ke akhir hayat," seorang kanak-kanak 11 tahun berhujah.

Snow white, Cinderella, Rapunzel dan sebagainya adalah cerita dongeng yang bermula dari penderitaan. Klimaksnya adalah kebahagiaan bertemu putera raja. Automatik mendapat gelaran puteri di atas takhta dengan melambai ke arah rakyat jelata. Umpama tujuan cerita yang sama cuma diulang dengan berbeza nama, watak, jalan cerita dan latar.

Barbie watak yang sempurna dengan segala kemewahan. Hendak memikinya juga perlu ada lebih wang. Melihat set permainannya sahaja sudah rasa ia seperti makhluk bernyawa.

Watak-watak itu semuanya cantik, jelita, sopan-santun malah 100 % sempurna. Malah membuatkan kanak-kanak perempuan taksub untuk menjadi seperti watak-watak dongeng ternama itu. Parahnya apabila ibu bapa diruntun agar membeli barang jenama watak-watak itu termasuk patungnya sebagai mainan dan koleksi peribadi.

Walaupun pelajaran agama islam ada sedikit tentang sejarah islam yang memperkenalkan Siti Aminah, Siti Khadijah, Ummu Aiman dan beberapa nama lagi namun tidak meniti di bibir mereka. Entah di mana silapnya?

Sewaktu kecil aku tidak mengenali Nusaibah yang membantu Rasulullah dalam perang Uhud. Apatahlagi mengenali Rabi'atul Adawiyyah yang mempunyai keutuhan cinta kepada Allah. Cuma sedikit cerita tentang Asiyah isteri Firaun berserta Mariam ibu Nabi Isa. Kehebatan Sumayyah kukenali melalui buku kad hari raya yang dikirim oleh arwah Mak Teh yang memahami jiwa anak saudaranya ini yang suka membaca sirah.

Wanita-wanita terpilih ini diuji hebat di dunia kerana memilih islam sebagai cara hidup. Ada di antara mereka yang berakhir hidup dengan seksaan yang amat dahsyat. Walau dari segi zahir jasad tercobek dan darah melimpah namun hati mereka bahagia. Kalimah 'ahad' tidak lekang di bibir. Bibir menguntum senyum dengan mata terpejam rapat menanti lambaian syurga yang menanti di sana.

Srikandi-srikandi itu tidak memiliki takhta, istana dan pangkat di dunia. Malah sememangnya bukan itu yang dipinta.

"Cuba tengok di dunia ini ada orang miskin terus miskin sehingga akhir usia, tak kaya pun. Ada orang sakit terus sakit sampai mati, tak sembuh pun. Maksudnya tak semua akan bahagia," itu kata kanak-kanak 11 tahun yang tidak memikirkan keuntungan sebuah penulisan dan penerbitan.

Hakikatnya di sebalik itu mungkin ada agenda tersembunyi yang cuba diterapkan dalam jiwa kanak-kanak Islam. Cinta luar syar'ie dengan perilaku negatif budaya barat ditonjolkan. Terlalu mudah ia menerobos masuk pasaran dan negara Islam. Kenapa terlalu mudah sebegitu sehingga meminggirkan srikandi-srikandi Allah. Jika muslim tidak menerima dan menonjolkan, rasanya benda-benda itu tidak akan mudah menjadi popular sebegitu. Kanak-kanak pula mudah terpengaruh dengan sesuatu watak popular yang nampak hebat di pandangan mata mereka.

Jika dewasa ralit dengan AF, Mentor, Gang Starz dan Malaysian Idol. Remaja pula dengan My Starz LG. Kanak-kanak pula dengan Idola kecil. Tergila-gilakan artis segera itu sehingga menghabiskan kredit untuk sms. Di mana-mana sahaja bercerita tentang artis kegemaran yang akan menang dan kalah. Dalam fb juga anak-anak muridku kini rancak bercerita tentang artis kegemaran mereka di dalam Idola Kecil.

Ini satu lagi tanggungjawab ibu bapa, guru dan sesiapa sahaja. Memperkenalkan tokoh-tokoh Islam buat anak-anak dan murid-murid agar dapat dijadikan contoh melayari kehidupan.

"Siapa yang hendak jadi kanak-kanak yang berani seperti Saidina Ali yang mengantikan Rasulullah di tempat tidur baginda?"

"Siapa yang hendak jadi cerdik seperti Siti Aisyah yang menghafal hadis?"

Ini yang perlu kerap ditanya kelak dengan menceritakan dan bertanya dengan menukar tokoh setiap masa agar tokoh-tokoh pencinta Allah itu tidak hilang ditelan zaman yang semakin merudum nilai islam dari diri seorang muslim.

Kan baik jika Akademi al-Quran dan nasyid berterusan. Diadakan pula akademi kanak-kanak muslim menonjolkan bakat yang masih mengikut batas syariat.
******
"Mak adik nak tukar nama," kami kehairanan dengan permintaan adik bongsuku sesudah pulang dari PASTI 5 tahun lalu.
"Mak tukar nama adik Siti Aminah. Adik tak mau nama Nur Najah," kami melopong.
"Awat nak tukar nama?" mak bertanya.
"Tadi ustazah cerita nama mak Nabi Siti Aminah. Adik nak nama sama macam mak Nabi la," kami tersenyum menahan tawa agar adik tidak merajuk.
Dalam hati," alhamdulillah terkesan juga cerita ustazah itu. Semoga bukan sekadar nama tetapi peribadi juga dimiripkan kepada tokoh itu malah kepada srikandi yang lain juga."

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...