? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Sabtu, 5 Disember 2009

Kembali kepada Allah


Udara pagi cukup segar. Cuaca yang indah kerana matahari masih tidak garang. Angin sepoi-sepoi bahasa dengan pantas mengeringkan keringat yang keluar setelah semua otot digerakkan. Cuti yang memerlukan juga aktiviti seperti jogging agar badan tidak malas apabila kerja bermula kelak.

"Adik cuba tengok, di mana-mana taman rekreasi mesti bangsa Cina sahaja yang ramai exercise," adik bongsu dan adik sepupu tersenyum.

"Tengok Cina tua tu, dah bongkok sabut pun masih rajin melakukan tai-chi," aku merujuk kepada seorang uncle yang datang berseorangan.

"Orang tua melayu lepas Subuh tidur semula," pandai pula adikku mengata.

"Jangan buruk sangka, orang tua melayu awal-awal pagi sudah ke masjid dan surau untuk menunaikan solat Subuh berjemaah kemudian mendengar tazkirah sampai waktu Dhuha," dua kanak-kanak itu berhenti berlari kerana keletihan.

"Cuba kita tengok hikmah Allah suruh bangun di waktu Subuh untuk memulakan ibadat dan kerja selepas itu."

"Apa dia Kak Long?' perbualan sambil berjalan itu makin rancak.

"Waktu Subuh dan pagi yang menyegarkan maka suasana sebegini akal dan emosi manusia juga masih segar..memulakan sesuatu tanpa akal yang berselirat masalah dan emosi yang tidak stabil lebih menjadikan ibadat itu lebih khusyuk dan kerja juga lebih konsisten," panjang lebar kucuba terangkan.

Memandang pokok-pokok yang melambai disapa angin. Juga rumput yang rapat ke bumi menjadikan mata cerah. Namun pemandangan itu dicacatkan apabila terdapat air-air minuman yang tidak habis diminum dibiarkan bergayutan di beberapa batang pokok. Terdapat juga longgokan sampah yang ditinggalkan.

"Ohh..rakyat Malaysia bilalah agaknya sikap dan mentaliti kita semua akan berubah?" hatiku sering menuturkan kata-kata ini apabila melihat sampah yang tidak diuruskan dengan baik.

******

"Aih..tiap-tiap hari sembur bukan setakat nyamuk mati..orang pun boleh pengsan," kata Kak Ngah merujuk kepada Kementerian Kesihatan yang datang menyembur asap di kawasan perumahan kerana terdapat 11 kes denggi sejak sebulan yang lalu.

Longkang tersumbat, kawasan belakang rumah yang terdapat longgokan barangan terpakai yang tidak dibuang adalah penyebab walaupun tempat pembiakan nyamuk Aedes itu sendiri masih belum ditemui. Dua hari sekali pegawai dari Kementerian Kesihatan akan datang melakukan siasatan mencari tempat pembiakan.

"Kuasa Allah mendatangkan bala hanya melalui seekor nyamuk yang lebih kecil dari manusia yang berakal dan mampu membina tamadun teknologi yang gah seantero dunia," dalam kelam asap yang berbau minyak aku terfikir.

Apa keadaan sekalipun kembali kepada Allah. Sehebat mana pun kita sebagai manusia yang bijak, berilmu, berpangkat dan berjawatan tinggi. Semua yang ada datang dari-Nya. Maka akan kembali jua kepada-Nya. Biarlah datang dan kembali semua itu dengan sabar, redho dan pasrahnya kita sebagai hamba.

2 comments:

Naim berkata...

Ya, tentang nyamuk itu ada cabarannya dalam al-Quran.

"Sesungguhnya Allah tidak malu membuat perbandingan apa sahaja, (seperti) nyamuk ...." (al-Baqarah: 26)

dan dikatakan juga Namrud mati kerana seekor nyamuk ditakdirkan masuk ke dalam telinganya. Wallaahu'alam.

@naimisa

eva berkata...

ya betul tue saudara Naim..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...