? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Jumaat, 24 April 2009

Rehat seorang hamba


"Kak Dibah ngantuk tak? saya ngantuk la kak,napa tah asyik ngantuk ja dua tiga hari ni," katahku pada Cikgu Adibah ketika kami berdua sahaja di dalam bilik guru.
"Mengantuk juga tambahan tengah periksa buku ni lagi la mengantuk, semalam tidoq pukui berapa?" cikgu penghujung 40an itu menyoalku.
"Pukui 12 lebih kak, menyiapkan kerja," jawabku sambil tangan rancak menulis buku rancangan pengajaran harian agar kantukku ini hilang walhal kerana menulis itulah menyebabkan kantuk makin menjadi.

"Patutlah pun mengantuk," balas Kak Dibah kepadaku.
Parah betul mengantuk tidak kira masa ini. Aku sebenarnya tidak suka pada perasaan yang satu ini. Ialah bila sudah sampai waktunya menjadi nikmat. Bila belum sampai masanya pula membunuh semangat.

Seorang hakim berkata : " Seorang tidak boleh tidur sehingga menyelesaikan empat perkara."

JANGAN tidur selama dia percaya atas bumi ada musuh, sehingga minta halalnya, sebab kemungkinan dia mati sehingga dituntut oleh Allah s.w.t.

JANGAN tidur jika masih rasa berdosa dan belum taubat daripadanya, sebab kemungkinan dia mati dan dianggap terus berdosa.

JANGAN tidur sehingga menulis wasiat yang tepat, sebab mungkin dia mati tanpa meninggalkan wasiat.

JANGAN tidur jika masih belum menyelesaikan kewajipan kepada Allah s.w.t.

Kucuba hitung penyebab rasa mengantuk dan letih ini. Adakah disebabkan pemakanan? Tidak mungkin sebab corak dan makanan tidak kurang atau lebih. Atau tidur yang tidak mencukupi? Boleh jadi juga maka aku berazam mahu tidur lebih awal agar masaku di sekolah tidak terganggu dengannya. Namun sampai ke hari ini azam itu masih belum terlaksana.

Tidak sukanya pada perasaan mengantuk ini.

Teringat bersama sahabat-sahabat di perantauan. Rutin pelajar sememangnya memanfaatkan cuti semaksimum mungkin setelah hari kuliah sibuk menghadiri kelas, persatuan dan sebagainya sehingga adakala sampai matahari menyembunyikan dirinya. Tambah-tambahan di musim safi (sejuk ) seronoknya menggulungkan diri dalam lihaf. Namun manusia pelik seperti aku bosan kerana banyak tidur. Sudahlah musim sejuk itu malamnya terlalu panjang. Rasanya seperti sudah tidur seharian bila terjaga sahaja jam baru menunjukkan pukul dua pagi.

Cuti di musim sita (panas) juga digunakan siangnya untuk tidur kerana malamnya yang pendek tidak cukup untuk merehatkan badan dan minda. Bosannya kerana sahabat-sahabat masih di beraduan sedangkan mata ini seperti sudah disetkan untuk berjaga pada waktunya. Hendak berjalan di bahri (pantai) seorang diri tidak seronok pula tanpa teman berbicara. Hendak membaca jawabnya akan menyusul sahabat di alam mimpi. Maka penyelesaiannya adalah mencuci bilik air, dapur serta memasak. Bukan kerana rajin tapi untuk mengisi kebosanan.
Bila terasa asyik hendak tidur malu pula kepada imam Hanafi yang hanya tidur dua jam sahaja sehari kerana tekunnya untuk belajar. Itu pun tanpa baring hanya bersandar sahaja. Tidak mampu menjadi sehebatnya hanya mampu sekadar ambil sedikit kebaikan dari kebaikannya untuk digunakan dalam hidup singkat ini.

Dalam satu hadis Rasulullah pernah memberi nasihat kepada seorang lelaki yang bermaksud :

"Buatlah lima perkara sebelum datang lima perkara :"

1. Peluang masa engkau muda sebelum tua
2. Masa engkau sihat sebelum sakit
3. Masa engkau kaya sebelum papa
4. Masa engkau lapang sebelum sibuk
5. Masa engkau masih hidup sebelum mati

Namun sikap yang mementingkan agama hingga melupakan kewajipan dan tanggungjawab juga tidak baik. Di sini perlu wujud keseimbangan antara kedua-duanya dengan niat kerana Allah semestinya diutamakan.

Seorang ulama terkemuka berkata :

"Kehidupan manusia sehari-hari hendaklah dibahagikan kepada tiga, iaitu 8 jam untuk beribadat dan taat kepada Allah, 8 jam mencari nafkah dan 8 jam untuk istirehat dan tidur.

******
Sudah sampai masanya untuk tidur. Ruginya cuti hari ini kerana tidak dapat menyiapkan juga assigment Pendidikan Islam. Bukan tidak mahu buat namun yang dicari tidak juga ketemu hingga ke senja. Mujurlah assigment Gerko hanya tinggal beberapa kerat yang masih belum langsai. Doakan diri ini dapat menyiapkannya dengan mudah. Amin....

Hari esok pula muncul dengan perancangan yang sudah direncanakan kami sekeluarga namun perancangan Allah bakal merubah segalanya.

"Dan adalah Ibn Umar radiyallahu anh berkata :
Jika engkau berada di waktu petang,
maka janganlah engkau menunggu pagi,
dan apabila engkau berada di waktu pagi,
maka janganlah engkau menunggu petang.
Dan gunakanlah dari sihat engkau bagi masa sakit engkau dan
Dari hidup engkau bagi masa mati engkau."

Diriwayatkan oleh al-Bukhari.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...