? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Isnin, 27 April 2009

Acummm....bersin daa..

"Ustazah, kenapa guna perkataan selsema khinzir bukan selsema babi," tanya Afiq, murid tahun 6 kepadaku ketika dia membelek utusan malaysia.

"Bunyi lembut sikit daripada babi tapi bagus la sekurangnya mahu juga menggunakan kalimah arab dalam perbualan," jawabku sambil merenung pengawas itu.

Afiq menganggukkan kepalanya sambil terus menyelak surat khabar di hadapannya.
********

Semalam ketika pulang dari rumah tok di Seberang Jaya abah menyuarakan tentang wabak baru ini.

"Hari tu selsema burung, la ni selsema babi pula," antara kata-kata abah kepada kami.

"Ermm....bala Allah la tu...manusia dah jauh terpesong maka Allah nak sedarkan kita dengan bala yang diturunkan....mujur juga Allah turunkan bala untuk kita sedar dan bertaubat...kalau tak dok lalai dengan maksiat akhirat nanti terus kena sumbat dalam neraka," mak menyambut bicara abah dengan lontaran pendapatnya yang kadang-kadang mengejutkanku dengan kebernasannya.

Aku hanya menjadi pendengar. Namun hati bersuara tentang isu babi yang belum selesai di negara kita kini dikejutkan pula oleh selsema babi. Ada hikmah tersurat yang Allah aturkan sebenarnya di situ bagi yang pandai menganalisa setiap keadaan yang berlaku.
**********

Bercakap tentang babi ini kadang-kadang kebimbangan muncul tentang tahap halal makanan yang terdapat di pasaran.

Jika sudah tercatat logo 'tidak halal' senang dihindari. Namun jika tertera cop halal tambahan kepunyaan JAKIM susah juga hendak dikenali antara yang benar dan tipu.

Kak Ngah pernah berkata," apa susah kita yakin sahaja la yang ada cop JAKIM tu, kalau depa tipu tanggung la dosa, kita hanya mangsa tertipu.

Sepupu pernah bersuara," cop JAKIM pun depa boleh ciplak....boleh dibeli...zaman lani apa susah ada duit semua boleh jadi.

Risaunya jika darah yang mengalir dalam jasad yang bertugas membawa oksigen keseluruh jasad pernah dicemari makanan yang mempunyai lemak, minyak dan benda-benda berkaitan dengan babi.

Pencemaran itu bukan kerana ingkar pada tegahan Allah namun kerana sebuah penipuan yang sukar dikenal kebenarannya dek kelalaian pihak-pihak tertentu yang hanya ingin mengutip keuntungan tanpa mementingkan kepentingan individu lain.

Berdoa kepada Allah agar dilepaskan dari segala yang haram, maksiat, dosa dan syubhat....

2 comments:

Naim berkata...

selesema babi tak diguna sebab orang melayu pun malu nak guna bahasa Melayu.

Kalau guna kalimah Arab tu, nampak macam sopan sikitlah.....

soalnya kenapa tak guna bahasa Inggeris? Misalnya selsema pig/pox.

hahahaha....mmg lucu.

eva berkata...

tu la pasal...

mmg klaka manusia zaman sekarang...

apa yang nak diperjuangkan pun tak tau...

ermm...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...