? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Khamis, 16 April 2009

Antara tutup dan buka

"Ara, lepas makan jangan lupa tutup semula lauk atas meja tu ya nanti lalat," laung Mak Nah dari ruang tamu kepada anak perempuan bongsunya.

"Baik mak," sahut remaja berusia 12 tahun itu sambil menceduk gulai ke dalam pinggan yang berisi nasi.

Ulasan :

Ramai ibu bapa berpesan begitu kepada anak-anak perempuan kerana bagi mereka makanan itu amat bernilai maka ia perlu dijaga kualiti agar perut menerima sesuatu yang baik untuk menjamin kesihatan berpanjangan.

"Murid-murid semua, cikgu hendak kamu balut buku teks yang kamu dapat itu dan jaga ia dengan baik ya. Jika kamu tidak jaga dengan baik cikgu akan ambil balik dan tahun depan juga juga kamu tidak akan dapat bantuan buku teks lagi," pesan cikgu Aminah kepada anak muridnya.

"Baik cikgu," sambut murid-murid tahun lima efektif serentak.

Ulasan :

Setiap guru berpesan begitu kepada murid-murid mereka supaya buku pinjaman itu terjaga dari kulit depan sehingga ke kulit belakang. Dapat digunakan lagi pada masa depan. Ilmu yang terkandung di dalamnya dibaca dan diamalkan.

Dua pesanan yang sering kita dengar.

Namun....kita jarang dengar

"Ara sudah besar jadi Ara kena pakai tudung kerana bertudung itu kewajipan bagi kita orang islam setelah mencapai usia baligh." pesan Mak Nah kepada anak perempuan yang dilahirkan dengan mempertaruhkan nyawa di hujung mata pedang.

*******

"Murid-murid semua di usia kamu sekarang kamu perlu menutup aurat kerana dengan menutup aurat kamu akan terpelihara dari fitnah dunia."pesan guru kepada murid-murid seramai 30 orang itu.

Tutuplah aurat anda kerana nilai wanita pada mata lelaki adalah kecantikan yang boleh mengundang fitnah dalam hati para lelaki.

Sesuatu yang ditetapkan Allah ada hikmahnya dan jangan disangkal walau sepatah. Juga jangan diingkar walau sesaat. Allah pencipta dan Dia mencipta garis panduan dan undang-undang yang terbaik untuk hamba-Nya untuk diikuti dalam hidup. Jika dilaksanakan dengan niat kerana-Nya maka insyAllah akan selamat di dunia dan akhirat.

Tidak susah menjadi baik namun keindahan dan kecantikan dunia sering menjadi halangan.

Tidak sukar menjadi penghuni syurga namun jalan meniti ke arahnya dibentangi keseronokkan sementara.

Hanya kekuatan iman yang mampu membimbing nafsu dari terperangkap kancah keindahan yang palsu.

Wanita, harta, pangkat, kedudukan adalah antara keindahan yang sering mengujakan sesiapa.

Tidak salah ia dimiliki

dalam acuan halal yang diredhoi pencipta mutlak.


Retina mata tertangkap pada raut wajah manis seorang murid perempuan dalam keasyikkan membaca buku iqra'4 yang diikuti murid tahun satu al-Razi ketika mata pelajaran asuhan tilawah al-Quran. Wajah lembut itu tetap sama namun membezakannya adalah tuntutan agama yang sudah dilaksanakan seusia 7 tahun. Hasilnya menampakkan dia lebih ayu dan cantik dari sediakala. Itulah natijah KBS (kem bestari solat) yang dilaksanakan pada Sabtu minggu lepas yang mewajibkan semua murid perempuan bertudung untuk aktiviti praktikal solat.

"Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin: "Hendaklah mereka melabuhkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka."Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal kerana itu mereka tidak diganggu. Dan Allah Maha pengampun lagi Maha Penyayang."

(Surah al-Ankabut: 59)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...