? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Rabu, 8 April 2009

Bulan dan matahari

" Kakak, antara bulan dan matahari mana lebih glamour?" tanya Fika kepada kakak nombor duanya yang sedang leka menonton televisyen program realiti.

"Tentulah matahari," jawab ringkas si kakak bagi menutup mulut adik dari terus menyoal.

"Sebab lagu 'matahariku' yang dinyanyikan oleh Agnes Monica famous sejak sinetron 'jelita' ditayangkan di TV3...kan kakak?" soal Fira kembali kepada kakaknya.

Fika mengiyakannya hanya dengan anggukan kepala beberapa kali.

"Matahari famous sebab slot akasia sekarang juga berjudul 'matahari' kak," tambah Fira menganggu konsentrasi kakaknya yang sedang menunggu keputusan peserta yang akan tersingkir pada minggu ini.

"Tapi akak rasa bulan lagi famous daripada matahari," Fika tiba-tiba bersuara setelah ruang tamu rumah teres dua tingkat itu sepi beberapa minit.

"Apa alasan akak kata bulan lagi famous daripada matahari?" tanya Fira menuntut jawapan dari kakak kembarnya yang hanya beberapa saat lebih tua darinya.

"Sebabnya adalah dari dahulu lagi manusia memuji orang cantik seumpama bulan...pepatah juga ada menukilkan 'bagaikan pungguk dan bulan'.....'bagai bulan dipagar bintang....selain itu bulan juga ditafsirkan dengan masa...12 bulan dalam setahun....usia yang dihitung dalam bulan," panjang lebar Fika memberikan jawapan kepada adiknya.

"Betulkan akak, nama bulan sering meniti di bibir manusia berbanding matahari," Fira mengiyakan jawapan Fika dengan anggukan kepala dan akal yang ligat berputar mengesahkan data yang baru diterima.

"Apa-apa pun kedua-duanya adalah ciptaan Allah yang mana kedua-duanya berputar tepat pada orbit walau selangkah kerana patuhnya pada arahan Allah," Fika terus membetulkan fakta tentang matahari dan bulan yang mempunyai banyak jasa kepada alam.

"Betulkan akak, kita yang bernama manusia yang dianugerahi akal dan nafsu ini yang sering melanggar batasan syarak dan sering tergelincir pada jalan-Nya," kata Fira mengimbal balik jawapan kakak kesayangannya itu menutup tirai perbincangan mereka.
*******
Malam ini ingin kukatakan pada bulan bahawa aku boleh tidur lena kerana observe oleh pensyarah telah berakhir pada hari ini.

Ingin juga kukatakan pada bulan tentang faedahnya aku memilki sebuah blog dengan menulis entri tentang hidup, alam, ,manusia dan perasaan di dalamnya. Ini kerana ia melatih aku mengamati dan menulis berdasarkan huraian tentang sesuatu kejadian. Hasilnya memudahkan aku menulis jurnal dan pernyataan profesional yang amat memuaskan hati pensyarah.

Ini bukan dariku. Ia dari Allah. Mungkin keranaku seorang yang tidak banyak bicara maka dikurniakan-Nya dengan petahnya jemariku menaip.

Aku akan terus melihat, merenung, memerhati, mengamati dan menulis. Cuma sekarang aku perlu menyediakan lebih banyak buku nota sebagai catitan ringkas mengingatkan diri akan peristiwa dan tafsirannya untuk terus menulis.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...