? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Khamis, 23 April 2009

Bermulalah dengan diri sendiri

"Akak takut la nak balik Malaysia," ujar senior satu kuliah denganku ketika menziarahi bait Nidhaul Wafa di Kaherah.

"Aik, akak ni orang nak balik Malaysia la seronok, ini akak terbalik pulak," kataku sambil mengecutkan muka kehairanan.

"Bukan apa, akak ni, ilmu kurang jadi risau balik nanti nak mengajar orang macam mana,"keluh wanita beza setahun dariku itu.

"Alah akak ja kata begitu, akak kan dapat jayyid mesti dah mantop gitu,"aku berseloroh menenangkan kerisauannya.

"Jayyid sebab menghafal, dari segi hukum banyak lagi tak tahu...macam mana jika orang soal tentang hukum yang bombastik...telefon mak tadi dia kata makcik-makcik kat kampung memang dah suruh mengajar mereka di masjid...soalan orang-orang tua ni faham-faham ajalah bagaimana," nampak ketara kemusykilan wanita lampai itu.

"Ohh...itu yang akak risaukan, alah...akak jangan risaulah semua itu urusan Allah mesti Allah permudahkan," aku terus menyusun ayat pujukan untuknya walhal diri sendiri susah hati memikirkan diri yang juga kurang ilmu untuk menjadi usatazah bila pulang nanti.

"Sebelum pulang ni akak nak hafal pelbagai doa, moga-moga bila orang suruh nanti tak la kekok....memalukan student Azhar aja," senior itu terus menutup bicara tentang kerisauannya dan menukar ke topik lain.

Ketika tayar membelok ke jalan Sidam tadi aku teringat semula tentang permulaan mendapat tawaran mengajar. Pelbagai persoalan timbul di benak.

Adakah patut aku menerimanya???
Adakah aku mampu melaksanakan tanggungjawab dan amanah tersebut???
Mampukah aku membawa title 'ustazah' yang sememangnya dipandang mulia oleh masyarakat sedangkan diri aku tidak setara mana???

أَتَأمُرُونَ النَّاسَ بِالبِرِّ وَتَنسَونَ أنفُسَكُم

Ertinya : " Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri."

Aku berminat untuk menjadi ustazah kerana sifatku suka memberi nasihat keagamaan sejak dari kecil walaupun waktu itu gelaran kepadaku adalah 'penasihat'.

Namun, amanah yang dipundak rasa tidak mampu digalas.

Jika setakat title 'ustazah' tidak mengapa kerana sebagai pelajar sekolah agama memang sudah dipanggil begitu sejak dari dahulu.

Namun sebagai manusia yang punya kelemahan yang dianggap baik dengan panggilan ini kadang-kadang sukar dilaksana.

Bagi yang memahami tidak mengapa.

Bagi yang sukar memahami menimbulkan kemusykilan pada diri.

Difikirkan semula title ini sebenarnya adalah penghadang dari melakukan maksiat dan dosa.

Jelaslah pemberian Allah ini merupakan kurniaan Ilahi menjaga hati selaku raja yang berkuasa memerintahkan anggota sebagai rakyat membuat noda.

*********

Ya Allah.. berikanku kekuatan, kerajinan dan idea bagi menyiapkan dua assigment untuk dihantar sebelum 30 April ini.

Hari ini aku serabut dengan lambakan assigment ini kerana kesempitan masa. Satu hari nanti bila kupunya kelapangan kukembali rindu akan situasi sibuk menyiapkannya. Itulah aku yang agak pelik sebenarnya, Jika sepupuku kata dia sudah jemu belajar. Aku pula berkata hendak sambung belajar. Mungkin sebab dia bijak orangnya sedangkan aku manusia yang masih miskin ilmu di dada.

SELAMAT MENUNTUT ILMU KEPADA SEMUA....

Ilmu bukan sekadar berteleku di dalam kuliah
Ilmu bukan sekadar menadah kitab
Ilmu ada di sekeliling kita yang senantiasa bijak mengambil iktibar dari setiap keadaan, kejadian dan pengalaman...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...