? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Ahad, 19 April 2009

Jangan Tegur

"Anak-anak zaman sekarang jangan ditegur, jika ditegur maka makan hatilah mak bapa mendengar herdikan mereka," luah Mak Piah kepada Mak Jah di petang yang muram menanti simbahan hujan ke bumi.

"Betullah, macam anak saya tu jika saya tegur akan melentinglah sampai ada sekali tu merajuknya berhari-hari,risau saya dibuatnya,"Mak Jah berterus-terang perihal anaknya kepada jiran sebelah rumah yang menjadi tempat berkongsi masalah.

********

"Budak-budak ni jangan dimarah, ustazah cuba perbetulkan jika mereka menyebut atau membaca dengan salah,"kata pensyarah pembimbing pada sesi bimbingan kali kedua untuk subjek minor pada Mac lepas.

*******
"Kanak-kanak ini bukan sekadar ditegur dan dilarang akan perbuatan salah yang mereka lakukan malah ia perlu diperbetulkan menggunakan cara yang terbaik oleh orang dewasa,"tutur sepupuku beberapa tahun lalu setelah melihat keletah adik-adik sepupu.

********
Kanak-kanak adalah manusia yang sering melakukan kesilapan kerana mereka merupakan golongan baru mengenal kehidupan. Normallah orang baru yang masih belum betah dengan sesuatu keadaan membuat silap. Nama pun manusia. Makhluk baharu yang yang tidak ada kesempurnaan. Mereka masih dalam proses belajar mengenal kehidupan sebelum teguh mendepani hidup seiring usia yang kian mencabar.

Tidak dinafikan kanak-kanak zaman kini sukar ditegur sepertimana dialog Mak Piah dan Mak Jah di atas namun itu tidak bermakna mereka tidak boleh ditegur. Ini kerana membiarkan akan menyebabkan perbuatan salah itu terus melarat. Malah mungkin mengakibatkan mereka tidak tahu bahawa perbuatan mereka itu salah.

Apa yang penting adalah tunjuk cara yang dibuat oleh yang menegur tanpa mendatangkan sikap negatif akibat teguran itu. Orang dewasa selalunya menegur tanpa menjaga sensiviti kanak-kanak. Tidak ramai yang cuba menyelami jiwa golongan ini walhal mereka sendiri juga pernah melaluinya. Mungkin juga kerana mereka sendiri ditarbiah sedemikian pada zaman kecil dahulu. Maka ia sudah menjadi seperti satu rentetan dari sebuah pengalaman yang akan terus berlanjutan dari generasi ke generasi.

Kanak-kanak yang manja memerlukan pujukan,pujian serta sentuhan kasih sayang tidak kira untuk menyatakan penghargaan atau meredakan amukan mereka. Belaian adalah sentuhan teguran tanpa lisan yang amat berkesan untuk kanak-kanak. Hanya dengan sentuhan mereka cukup gembira dan rasa disayangi, dihargai dan dilindungi.

Siapa tahu mungkin teguran dengan sentuhan,pujian dan pujukan itu golongan ini mampu menjadi manusia berguna suatu hari nanti berbanding teguran dengan kemarahan, cacian dan perli yang mengundang benci dan dendam.

Pentingnya jika kita menegur mereka jangan melakukan sesuatu maka jangan pula kita yang melakukannya. Itu padah yang membinasakan. Menghilangkan hormat mereka serta merta.

********
Pertama kali emak memaikan tudung kepadaku ketika usia 9 tahun mengharukan aku dengan sentuhan seorang ibu yang menginginkan anak perempuannya menutup aurat.

Pertama kali aku dipeluk Miss Arida (sekarang madam),pensyarah Bahasa Inggeris di Kusza ketika kami berkongsi payung ketika hujan merapatkan hubungan kami berdua.
Kerap dipuji oleh arwah ustazku menaikkan semangatku untuk belajar tatabahasa arab di tengah malam yang sunyi ketika di Madrasah al-Hidayah dahulu.

Namun...

Aku malu malah tidak mahu dipegang tangan oleh guru lelaki yang mengajar cara memegang kayu hoki walaupun waktu itu baru berusia 9 tahun.

Sekarang juga aku berhati-hati dengan murid lelaki walaupun mereka baru berusia 7 tahun kerana sudah ada yang tidak mahu disentuh oleh guru perempuan (satu sikap baik yang telah difahami dan tertanam dalam diri).

Tahun lepas murid tahun enam komen kepadaku tentang seorang guru yang mengajar sivik menyuruh mereka jangan merokok namun pertikaian berlaku apabila guru itu adalah perokok.

Susah juga sebenarnya ketam hendak mengajar anak berjalan apabila ia sendiri berjalan bengkok.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...