? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Selasa, 12 Mei 2009

Tali

"Ustazah....tengok Hanif ni...dia amik rubber saya," adu Akma ketika pnp Bahasa Arab sedang berlangsung.

"Hanif...bagi balik rubber tu kat Akma...tak baik amik barang orang...berdosa...Allah marah," Hanif kupujuk agar memulangkan pemadam kepada rakan yang duduk bersebelahannya agar pertelingkahan tidak berlarutan.

Tidak sampai seminit Hanif yang terkenal dengan kenakalannya itu memulangkan kembali pemadam itu. Setakat itu sahaja pertelingkahan kanak-kanak kerana sifat kanak-kanak yang sememangnya suka mencipta variasi dalam hidup untuk menarik perhatian orang dewasa. Maka pergaduhan antara kanak-kanak berlaku dalam masa yang singkat sahaja. Walaupun begitu, aku tidak mahu sikap bermain-main mereka akan menjadi duri dalam daging yang menumbuhkan sikap mazmumah bila dewasa kelak. Sikap merampas, mengambil, mencuri dan merompak hak orang lain.

Biar hanya sekadar teguran kecil yang memakan masa sekejap tetapi menjadi garis panduan di masa hadapan. Moga semua itu beroleh barakah di sisi Allah pada kedua-dua pihak.

*********

Entah kenapa malam ini tiba-tiba lagu 'main tarik tali' nyanyian Elyana terngiang-ngiang di telinga. Bukan kerana minat. Entahlah. Mungkin kerana sifatku yang suka mencari bait-bait lagu dengan sesuatu kejadian dan pertuturan sejak dari dahulu. Perkhemahan BIG Julai lalu menemukan rakan yang sama minat dan hobi dan kami sama-sama menyambung lagu dan lirik rentetan dari perkataan yang dibicarakan. Just for fun. Lucu juga rasanya.

********

حبل من الله و حبل من الناس

Itulah pesanan sahabat baik sebelum ke Mesir agar menjaga hubungan dengan Allah dan manusia ketika di bumi Musa itu. Namun bagiku di bumi Mesir kalam Allah itu sebagai latihan permulaan untuk direalitikan di tanah mana sekalipun selagi nyawa masih di badan.

Berpegang pada tali Allah dapat mengikat manusia pada ukhuwah mahabbah...
Berpegang pada tali iblis menyimpul manusia pada sengketa dan pecah-belah...

Wallah hu Taala a'lam bis sowab.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...