? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Rabu, 20 Mei 2009

Rasa rendah diri

"Ustazah tau dak kenapa mak saya tak bagi pi rombongan nanti?" soal Nazhan murid tahun empat seusai menjawab kertas soalan PSK.

"Sebab kena bagi banyak duit belanja kat Nazhan kan makan banyak," jawabku sambil mengusiknya merujuk kepada perut buncitnya.

"Sebab saya rendah...jadi tak boleh naik permainan di Genting nanti," beritahu murid yang pernah tersenarai dalam kumpulan pemulihan itu secara jujur.

Itu rupanya alasan dia. Rasa rendah diri yang sememangnya rendah itu. Jelas perasaan rasa rendah memang wujud sejak kanak-kanak lagi yang bertumbuh selari dengan pertumbuhan diri.

******

"Cikgu **** bole dak jadi fasi agaknya," soal guru besar kepadaku ketika berada di dalam biliknya untuk membincangkan tentang KBS 2 (Kem Bestari Solat) yang akan diadakan pada Sabtu ini.

"Boleh agaknya cikgu sebab setiap muslim yang solat mesti boleh mengajar budak-budak teori dan amali solat," ujarku kepada wanita cina yang hanya menunggu beberapa bulan sahaja lagi untuk pencen.

"Saya seorang sahaja la yang tak tau," katanya seolah merendah diri dengan wajah sedikit hampa. Kata-kata itu diucap sebanyak dua kali pada waktu yang berbeza kepadaku.

Aku hanya tersenyum. Rasa bersalah pun ada dengan jawapanku tadi tapi rasanya benar sahaja apa yang kukata. Jika boleh hendak sahaja kukatakan padanya.

"Cikgu pun boleh sertai sama Kem Bestari Solat ini untuk memahami dan mempelajari tentang solat." Aku yakin benaknya berteka-teki tentang solat yang menjadi kewajipan umat islam ini. Keinginannya untuk mengetahuinya tentunya tinggi ketika ini.

Beberapa waktu ketika aku menjalankan pengajaran dan pembelajaran khatam al-Quran tahun 2 di dalam surau, dia menjenguk. Barangkali kerana lantang dan kuatnya suara murid-murid 2 al-Farabi membaca ayat al-Quran menarik perhatiannya.

Mungkinkah hatinya tersentuh dengan ayat-ayat suci itu? Hatiku pula berteka-teki. Aku tidak inginkan jawapan penyelasaian teka-teki itu. Cuma aku berhasrat untuk menggunakan surau setiap kali aktiviti p&p bagi tilawah al-Quran dan khatam al-Quran agar alunan kalam Allah dapat menarik hati pendengar menuju jalan-Nya. Jika di dalam kelas bacaan tidak jelas kerana lantunan suara dari kelas lain yang menganggu.

Kadang-kadang rasa diri ini gagal. Gagal merealisasikan perancangan yang diatur menjadi sebaik-baiknya. Walaupun kegagalan itu hanya sedikit impaknya. Kegagalan itu telah mengundang rendah diri. Rendah diri kerana rasa kurang ilmu dan pengalaman berbanding insan sekeliling.

Rasa rendah lebih baik dari rasa tinggi diri. Ia jadi lebih baik jika rasa rendah diri itu diperbaiki dengan belajar dan cuba memperbaiki kelemahan dan kekurangan itu. Selebihnya berserah pada Yang Esa. Kita hanya mampu berusaha. Hidayah ada di tangan-Nya. Juga perlu menerima bahawa sebagai makhluk baharu akan ada ketidaksempurnaan.

*****

Entri khas buat Ust Amet dan yang sewaktu dengannya (he...he...)

Borang pentaksiran yang kita dapat itu perlu diserahkan bersama ketiga-tiga assignment (dibinding berasingan) yang sudah siap itu kepada PK KOKO untuk dinilai dan markah perlu dicatit pada borang pentaksiran berkenaan tanpa pengetahuan kita. Seterusnya perlukan pengesahan GB pada borang pentaksiran tersebut. Sesudah itu, borang pentaksiran itu diberi kepada kerani untuk dimasukkan ke dalam sampul surat yang dilakri (ditutup tanpa boleh dibuka dan dicop nama sekolah). Seusai itu dimasukkan ketiga-tiga assignment dan sampul surat itu ke dalam satu sampul surat atau diikat sekali agar tidak terburai kerana ketika menghantarnya hanya dimasukkan ke dalam kotak yang disediakan di luar pintu Jabatan GERKO.

Selamat selesaikan tugasan.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...