? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Ahad, 10 Mei 2009

Kasih ke syurga

Ralit aku memerhatikan Kitty menjilat anaknya (Popong) yang baru berusia 2 bulan. Bukan setakat Popong malah anak kelahiran pertamanya (Etot) yang sudah 9 bulan juga selalu dijilatnya. Sayang betul kucingku itu pada anak-anaknya.

Jika ditendang dan digigit oleh anak-anaknya tidak dipedulikan atau mungkin terasa sakit akan beredar ke tempat lain. Ia tidak membalas kerana ia adalah seekor ibu.

Jika anak-anaknya berbunyi ia akan berlari tidak ketahuan untuk mencari dan menyelamatkan anaknya. Ia kerisauan kerana ia adalah seekor ibu.

Jika anak-anaknya dimarah kerana kesalahan merosakkan barang di dalam ia akan datang menjilat. Mungkin sekadar memujuk. Ia memujuk kerana ia adalah seekor ibu.

Aku mentafsirkan pujukan Kitty dengan kata-kata yang kunyatakan kepada Kak Ngah yang menjadi bahan ketawanya,

"Anak-anak, jangan rosakkan barang-barang dalam rumah ini, sudahlah kita ini sekadar menumpang. "

'Emak, nanti kalau ..... mati,.....nak jumpa mak kat syurga.'

Tulisan sepupuku yang berumur sembilan tahun yang baru kematian ibunya pada 1999 yang kujumpai ditulis atas sekeping kertas buku nota. Tulisan yang menyebakkan aku sekeluaga sebak kerana kami yang menjaganya sejak dari dahulu hingga tidak dapat kuterima kenyataan bahawa dia hanya sepupu bukan adikku.

Pernah mendapat ibu tiri yang tidak menjalankan tanggungjawab sebagai seorang ibu.

Kini bahagia bersama ibu tiri baru yang memahami kehendak remajanya.

Semoga kebahagiaan itu sentiasa memayungi dia serta abangnya agar dapat menumpang secebis kasih seorang ibu dari rahim yang tidak melahirkan mereka.

*******

Sewaktu membuat keputusan untuk menukar dari Sekolah swasta Wawasan untuk mengambil STPM ke Madrasah Hidayah untuk mengambil 4 thanawi ketika remaja dahulu emak pernah menyatakan perutnya sejuk mengandungkanku dengan keputusanku itu.

Sebelum ke Mesir mak pernah menghalalkan susunya kepadaku yang membuatkanku tenang jika maut menjemput di sana kerana redho seorang ibu.

Kini masa terluang aku tidak mahu menghapuskan redho wanita yang perit mengendongku.

Malah kuingin menabur bakti pada diri yang pernah berkorban nyawa melahirkanku.

Untukmu emak....

Setiap hari adalah hari kusambut dan raikan jasamu itu.

2 comments:

Naim berkata...

ya, semestinya begitu.

malangnya dunia akhir zaman ini, ramai anak2 tidak berdoa dibuang...

eva berkata...

yup...

dunia makin macam2...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...