? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Isnin, 25 Mei 2009

Cuti-cuti Malaysia

Kali pertama aku naik roller coaster adalah ketika di Iskandariah, Mesir. Banyak perkara yang malu untuk dilakukan di Malaysia tertunai di bumi Mesir. Jika di Malaysia agak pelik rasanya melakukan semua perkara itu dengan pakaian muslimah. Namun di Mesir pakaian muslimah ini adalah cara pemakaian majoriti wanita di sana. Jadi tidak menjadi satu keganjilan melakukan segala aktiviti dengan berjubah malah berpurdah. Maka waktu itulah aku serta rakan-rakan mengambil kesempatan untuk turut sama menyertai mereka beriadah serta berjaulah di sana.

Berenang pada waktu pagi di pantai Mediterranean dengan berjubah dan berpurdah antara aktiviti pada musim panas.

Mendaki jabal Tursina dengan pakaian begitu juga tidak menjadi masalah malah dengan izin Allah dapat juga sampai di puncaknya untuk menjejaki kesan peninggalan sejarah Nabi Musa. Begitu juga dengan beberapa bukit yang lebih rendah dari Bukit Tursina itu dapat ditawani untuk melihat makam para Nabi serta para sahabat.

Seronok sebenarnya beriadah dan berjaulah jika dilakukan dengan niat untuk melihat ciptaan Allah dengan keinsafan dan kesyukuran. Bukan hanya sekadar bergembira tanpa had batasan.

Mungkin itu yang perlu kupesan pada murid-murid tahun 5 dan 6 SKBS yang akan mula bertolak ke beberapa tempat dan negeri selatan tanahair pada malam esok. Malah juga pesanan untuk diri ini agar tidak terlupa bahawa jaulah pada kali ini adalah sebagai guru pengiring untuk menjaga anak-anak didik. Tidak seperti selalu bersama rakan-rakan yang sering berjaulah tanpa perancangan yang teratur.

Rombongan pada kali ini adalah untuk membuka mata separuh daripada anak-anak SKBS yang kurang matang akan kehidupan dan alam di luar dari Bukit Selarong kerana majoriti mereka adalah golongan berpendapatan rendah. Hasrat guru-guru adalah untuk membakar semangat dan mencentus motivasi agar kanak-kanak ini tidak sekadar memandang dunia dari kancah mata yang separa. Justeru pandangan kehidupan yang mencangkupi segenap penjuru alam ini dapat dinilai dan berusaha pergi lebih dari sekadar estet kelapa sawit ini.

*****
Semoga perjalanan ini selamat. Dilimpahi keredhoan dan keberkatan Ilahi sepanjang jaulah. Harapan juga agar hasrat murni guru-guru terlaksana dengan izin-Nya mewujudkan anjakan paradigma pada jiwa-jiwa kecil ini untuk menaik tarafkan personaliti sekaligus kehidupan.


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...