? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Ahad, 3 Mei 2009

Ohhh... IBU...

Nek Nah terus bercerita perihal anaknya yang menggunakan wang pencen suaminya untuk membina rumah di atas tanah yang baru dibeli tahun lepas.

Jika cerita itu adalah cerita baru tidak dihiraukan sangat tetapi itu rentetan dari cerita lalu sejak anaknya itu muda belia.

Kesalahan anak Nek Nah hanyalah sekadar meminjam duit ibu bapanya tanpa membayarnya kembali. Namun ada goresan luka di hati Nek Nab akan perilaku anaknya itu. Jiwa seorang ibu yang berkudrat tua begitulah keadaannya barangkali. Aku cuba meneka.

"Sabarlah Nek Nah, insyAllah nanti dia bayarlah hutang tu, tak baik kita buruk sangka pada perkara yang belum berlaku," aku dan mak cuba memujuk Nek Nah.

"Harap pun begitulah," jiwa Nek Nah kembali tenteram.

Seorang ibu....
memberi jika anak memerlukan
menolong jika anak meminta pertolongan
sanggup menghadapi kesukaran menghulur bantuan pada anak kesayangan

Kenapa ya Nek Nah masih memberi pinjam kepada anaknya sedangkan hutang lama masih belum langsai???

Malah Nek Nah masih melayan selera anaknya yang sudah mempunyai tiga cucu itu. Memilih ikan dan memasak lauk kegemaran anaknya walau dirinya sendiri sudah jemu dengan masakan itu.

Bak kata sejak anaknya itu tinggal bersamanya untuk memantau pembinaan rumah baru yang diidamkan sejak dahulu segala keperluan anaknya diuruskan ibu tua itu.

Tingginya nilai pergorbanan Nek Nah.


"Seorang ibu ini walau marah macam mana pun pada anaknya tidak tergamak membiarkan anak kesusahan," itu antara ayat yang pernah dituturkan mak.

Itulah sebenarnya jawapan kepada teka tekiku di atas keganjilan pergorbanan Nek Nah terhadap anak yang beberapa kali menguris hatinya bukan sahaja dengan sikap malah kata-kata.

Menghargai seorang ibu yang mengandung dan melahirkan kita tidak cukup hanya sekadar sehari.
Malah setiap saat juga jasa dan pergorbanan itu tidakkan terbalas.
Bonusnya jagalah perasaan dan hatinya agar tidak terluka dengan perbuatan dan kata-kata.
Kerana jika itu terlaksana perut ibu yang sejuk mengandungkan anak itu bakal memberikan kebahagiaan buat si anak di dunia dan akhirat.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...