? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Ahad, 17 Mei 2009

Sambutan hari guru SKBS

'Guru pembina negara bangsa' tertulis dalam beberapa kad berserta hadiah yang diberikan oleh murid-murid kepadaku. Kubaca sambil tersenyum. Tersenyum kerana bijaknya kanak-kanak zaman sekarang yang mengambil tahu hal-hal yang sekeliling. Ketika aku sebagai murid sebarang tema tidak pernah diambil peduli. Seingatnya aku mula mengambil tahu tentang tema hari guru bermula semenjak temuduga pengambilan guru j-QAF 2008 pada tahun 2007. Sebelumnya bukan tidak ambil peduli langsung namun agak terabai atau lupa.

Sambutan hari guru di SKBS berlangsung dalam suasana sederhana meriah dan ceria. Segala aktiviti yang dirancang dapat dilaksanakan tanpa sebarang halangan. Maka dengan itu aku dapat bermain bola jaring sebagai salah seorang wakil pasukan guru menentang pasukan murid-murid dengan hanya berbaju kurung. Tentunya dalam posisi paling mudah dan kurang bergerak iaitu GS. Alasan hanya malas untuk menyalin pakaian selepas membalut hadiah untuk acara padang selaku AJK hadiah dan cenderamata.

*****

"Uzatazah ...nah," hulur murid-murid menyampaikan hadiah sempena sambutan hari guru.

"Terima kasih," aku menerima dengan senyuman menyatakan penghargaan yang tidak terhingga kepada mereka walaupun sebenarnya sebagai guru tidak mengharapkan balasan material di atas pengorbanan.

Banyak juga duit rakyat Malaysia ini di kala ekonomi dunia yang merosot kerana merudumnya tidak dirasai sangat oleh kita. Ia nilaian dari jumlah hadiah yanng melebihi tahun lepas. Masing-masing mengendong beg plastik dan beg galas membawa hadiah untuk dibahagikan kepada 15 guru SKBS. Umpama penjual yang menjual barang dari rumah ke rumah lagaknya. Aku sempat mengusik.

"Ya makcik nak jual apa?" usikku kepada Faten murid tahun dua iaitu anak kepada guru pembimbingku.

Hadiah dari guru-guru kepada murid-murid pula adalah jamuan makan tengahari yang bermenukan ayam masak merah dan sayur buncis. Seekor ayam yang dipotong dua belas itu rasanya cukup mengenyangkan mereka. Apatahlagi nasi dan lauk yang boleh ditambah.

Aku amat suka sikap pemurah guru-guru di sini yang selalu mengutamakan murid-murid kerana sebilangan murid-murid di sini datang dari keluarga berpendapatan rendah. Syabas buat guru-guru SKBS kerana tidak pernah membebankan murid-murid dengan bebanan kewangan malah menyamaratakan semua murid dari segi hak hidup seorang insan.

Terima kasih rakan guru-guru kerana mengajar erti sebuah kasih sayang dan ambil berat.
Terima kasih duhai anak didikku yang mengajar erti pengorbanan dan usaha berterusan.



4 comments:

KTS berkata...

selamat hari guru..
.
.
.
budak2 skrg, mmg prihatin..
hari guru mesti nak bg hadiah..
syg guru la tu.. sbb mereka tahu guru pun syg mereka :D

Penulis berkata...

SELAMAT HARI GURU. " TANPA GURU SIAPALAH KAMI"

eva berkata...

to kts...

terima kaseh kts...

iyo la kot gitu...hehe

eva berkata...

to penulis...

Terima kaseh juga buat penulis dengan ucapan itu...

betul tue tanpa guru di manalah kita agaknya?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...