? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Selasa, 19 Mei 2009

Apa faedah berblog?

Ketika menikmati jamuan di kantin sekolah sempena hari guru Ahad lalu guru bahasa Inggeris bertanya tentang cara dan faedah blog kepada guru pra yang duduk sebelahku. Pertanyaan itu ekoran perbualanku dengan guru pra selaku guru blogku juga. Kiranya dalam sekolahku kini hanya 3 orang guru yang memiliki blog. Namun guru pra lebih dikenali sebagai blogger kerana keaktifannya berblog sehingga mempunyai rakan blogger yang begitu ramai.

"Ada faedahnya kak kalau kita pandai menggunakannya, jika tidak pandai menggunakannya maka akan jadi sebaliknya," aku tolong menjawab bagi pihak guru pra itu.

"Apa-apa benda pun ikut cara kita menggunakannya dengan niat yang betul agar beroleh manfaat bukan sahaja untuk diri namun orang sekeliling," tambahku lancar melebarkan jawapan yang datang setelah perut kenyang diisi setelah rehat agak lewat berbanding selalu.

Jawapan itu pernah kuberikan kepada guru bahasa inggeris yang lain ketika dia bercerita tentang anak tirinya yang sibuk dengan facebooknya.

Semasa di kolej dahulu pernyataan itu pernah tercetus di minda ketika warga kampus sibuk dengan novel. Ketika itu pula di pasaran hanya banyak terdapat novel-novel percintaan sesama manusia tanpa batas. Tidak seperti sekarang mudah didapati novel berunsur islam. Ada yang menyatakan ia tidak ada faedah. Namun bagiku dalam novel tulisan penulis picisan sekalipun masih ada manfaat dan ilmu yang boleh disaring.

Kuakui ada banyak faedah sejak berblog. Faedah yang kekadang sukar didapati dalam dunia realiti. Sesuai bagiku seorang guru dalam komuniti pergaulan tidak luas kerana berada di kawasan terpencil. Persinggahan ke sesetengah blog ada ilmu yang dapat kukutip sebagai panduan. Di sebalik cerita hidup ada pengajaran dan teladan untuk diikuti dan dijauhi.

Juga tidak dinafikan dapat mengenali perilaku manusia kerana melalui setiap blog dapat dikenali peribadinya tanpa bersua muka. Berbeza dengan alam chatting yang sukar dikenal pasti benar palsunya kerana masing-masing menukar identiti untuk sesuatu yang mungkin sekadar menduga atau mencari kawan dan pasangan. Jika bersua muka sekalipun mungkin sukar disingkap sikap sebenar seseorang itu kerana yang dapat dilihat hanya mata kasar melainkan memakan masa yang agak panjang. Melalui blog, facebook atau lain-lainnya yang aku sendiri masih tidak tahu itu dapat dikenali penulis dengan mata hati jika entri ditulis dari sudut hati.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...