? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Isnin, 22 Disember 2008

Cuti-cuti Malaysia 2008


"Tahun ni nak bawak adik pi mana noh, kesian dia cuti lama dok dalam rumah ja,"tanya mak kepada abah.

"Ikut la nak pi mana-mana pun,abah tak kisah, kesian juga dekat adik terperuk ja dalam rumah," jawab abah kepada mak.

"Kan mak kata nak pi jalan Perlis, pi Padang Besar cari bunga orkid," celahku antara perbulan mak dan abah.

"Tapi kalau pi sana mesti teringin macam-macam, dah la bisnes baru mula," jawab mak beralasan logik.

"Kalau lagu tu kit api Aloq setaq je lah, boleh singgah umah pakteh sekali," ujarku memberi cadangan.

"Ok jugak tu, bawa dia pi muzium dan round dua tiga tempat untuk release tension," jawab kak ngah mencelah dari dapur.

Maka, hasil dari perbualan di atas dapatlah kami ziarah Alor Setar dalam sesi cuti-cuti Malaysia pada tahun ini. Ini berbalik kepada budget yang terhad. Jika tidak langkah tayar kereta makin jauh jaraknya. Namun baju perlu diukur pada badan sendiri. Juga sebagai manusia kita harus bersyukur pada apa yang ada. Ada hikmah,ilmu dan kenangan yang Allah hendak berikan. Pastinya, jika bijak menggunakan apa yang ada maka sesuatu yang biasa akan menjadi indah.

Seperti yang dirancang destinasi utama adalah Muzium Negeri Kedah dan Muzium Diraja. Sebenarnya kedua-dua muzium ini adalah tempat yang menjadi kunjunganku di hujung minggu bersama teman-teman serumah ketika menuntut di SEK Agama Raudhatul Ulum, Langgar pada 1996 dahulu. Walaupun pernah dikunjungi namun kunjungan pada kali ini berwajah dan berstruktur baru dengan pindaan pada bangunan,suai letak serta susun aturnya. Namun satu yang tidak dapat diubah adalah sejarahnya. Jelaslah, sejarah adalah harta paling bernilai dalam kehidupan manusia. Ia mampu ditipu pada zahir. Batinnya, ia tetap kekal dengan pengetahuan Yang Esa serta diri empunya. Lawatan ke muzium kali ini memberikanku ilmu dan pengetahuan baru yang terlepas pandang pada kunjungan lalu.

Solat kami telah dilaksanakan di Masjid Al-Bukhary yang terletak dalam kompleks Al-Bukhary. Inilah pertama kali dapat solat dan berkunjung ke sana kerana sebelum ini hanya sekadar mendengar nama dan cerita sahaja. Tempat yang menarik berlandskapkan timur tengah dengan pokok-pokok tamar di ruang hadapan kompleks. Ditambah suasana tenang dan nyaman umpama benar-benar berada di timur tengah. Bukannya membanggakan negara orang. Cuma sekadar memberitahu kenyataan bahawa berada di tempat para Nabi, Rasul serta alim ulama' memberi ketenangan. Ia kerana alam menghormati iman dan ilmu yang mereka miliki. Berbeza dengan tempat yang pernah diazab Allah seperti tasik Qarun yang terletak di Fayyoum yang tidak selesa dikunjungi kerana bahang mentari menyengat akibat azab yang ditimpakan Allah. Siapalah diri ini untuk menghukum namun kenyataannya adalah alam juga tidak merestui maksiat yang dilakukan penghuninya.






2 comments:

SRISUFI berkata...

salam eva

aduiihai lamanya kita tak datang sini...

best kan cuti ngan famili walau hanya jenjalan amik angin...wendu lah nak balik..nak balik

Tanpa Nama berkata...

cianyer...saba ek...datang ar cni nti kita jalan sama2 ek...sekadar menjadi pengubat rindu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...