? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Sabtu, 6 Disember 2008

Allah itu Esa...


Di satu desa yang hening tika matahari kian menunjukkan wajahnya,dua orang manusia mencium Al-Quran selepas dibaca seusai solat Subuh.Seorang ibu dan anak yang tidak pernah meninggalkan solat jemaah merupakan antara penghuni Kampung Damai yang terletak di utara tanahair semenanjung Malaysia.Si ibu berusia lingkungan 30 tahun manakala si anak kecil perempuan yang mungil berusia 6 tahun.Kedua-dua beranak ini sering ditinggalkan ketua keluarga yang terpaksa bertugas diperairan sebagai Tentera Laut Di Raja Malaysia atau singkatannya TUDM.Tiba-tiba keheningan pagi disentap suara anak yang bersekolah di sebuah sekolah kebangsaan yang terletak 10 minit perjalanan dari rumahnya.


"Ibu...kemarin ustazah ajaq Hidayah baca surah Al-Ikhlas...,"kata si anak pembuka bicara.

"Iya...bagus lah begitu,anak ibu ni boleh baca ke dak?"soal si ibu kepada anak tunggalnya itu dengan senyuman menguntum di bibir.

"Boleh lah bu...Hidayah dah boleh hafal pun...kan Hidayah pernah belajaq di Pusat Asuhan Islam dahulu."jawab si anak menunjukkan kebolehannya.

"Pandainya anak ibu...,''si ibu memuji kepintaran anaknya sebagai motivasi untuk tumbesaran si anak.

"Ibu...tapi Hidayah tak tau lah makna surah Ikhlas tu,"sambung si anak dengan dahi berkerut nipis.

"Biar ibu jelaskan ya nak,surah Ikhlas itu bermaksud Allah tuhan yang satu,''jelas si ibu ringkas.

''Ustazah pun kata hanya Allah tuhan kita.''kata Hidayah.

"Maksud satu juga adalah Allah tak dak mak bapa dan Allah tak dak anak,"terang si ibu lagi.

"Kenapa Allah tak dak mak bapa dan anak,"tanya Hidayah untuk kepastian.

"Sebab kalau Allah ada mak bapa dan anak maka Allah sama lah dengan kita,betui dak?Allah memang ada tanpa ada yang melahirkan Allah.Allah ada sebelum ada alam ini lagi,maka jelas di sini Allah memang tuhan kerana berbeza dengan kita yang Allah jadikan"jelas si ibu untuk menjelaskan kepada si anak.

"Ohh...betui-betui,ustazah pun ada kata kalau ada tuhan banyak nanti tuhan akan bergaduh nak buat sesuatu,"kata si anak.

"Betui kata ustazah Hidayah tu...sebab tu lah Allah turunkan surah ni untuk bagitau kat kita yang Allah tak dak maka bapa dan anak dan Allah satu sahaja yang boleh kita minta tolong tapi Allah pula takkan minta tolong kat sesapa kalau nak buat sesuatu kerana Allah berkuasa,''sambung si ibu.

"Betui tu ibu,sebab tu lah kita doa selepas solat dan minta pada Allah kalau kita ada masalah,iya kan bu? Ustazah kata Allah yang buat kita,bumi ni dan semua benda tanpa ada orang tolong.
"Pandai pun anak ibu...jadi anak ibu ni dah faham lah ya tentang makna surah Ikhlas itu?"soal si ibu kembali.

"Sudah bu...nanti Hidayah nak cerita pada kawan-kawan Hidayah di sekolah pula,"kata si anak sambil melipat telekung.

"Alhamdulilah,"ucap si ibu di tebing bibir dan di dalam hati kerana di kurniai anak sebijak Hidayah yang mendapat Hidayah atau petunjuk Allah sedari kecil sesuai nama yang diberi.
Surah Al-Ikhlas
Dengan nama Allah Yang Pemurah lagi Maha Penyayang
  1. Katakanlah (wahai Muhammad):"(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa."
  2. Allah yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat."
  3. Dia tidak beranak dan Dia pula tidak diberanakkan."
  4. Dan tidak ada sesiapa pun yang setara denganNya."












0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...