? ??????????????The Giving Tree? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 508 Total Grabs. ?
?????Get the Code?? ?? ?????Pug Lovers Unite? ????? ?????? ???Rating: 5.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 149 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Bamboo Forest? ????? ?????? ???Ra BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Ahad, 21 Jun 2009

Tunduk dan bersyukur

Pandanglah orang di bawah anda untuk melahirkan rasa kesyukuran akan keadaan susah anda pada masa kini.

Ayat seperti ini sudah lama didengari namun mendengarnya pada kali ini iaitu ketika satu slot ceramah Kursus Induksi Sistem Saraaan Malaysia berlainan makna dan cara penerimaannya.

Dahulu mendengarnya hanya sebagai insan dan hamba yang tiada punya amanah tersurat untuk membentuk peribadi insan lain dengan ilmu.

Mendengarnya pada kali ini pula sebagai seorang hamba dan insan yang terpundak tanggungjawab yang disuratkan untuk membentuk peribadi insan selaras dengan acuan yang dikehendaki Ilahi berlandaskan Al-Quran dan as-Sunnah.

Memandang orang di bawah yang jauh lebih susah untuk melaksanakan amanah-amanah tersebut berbanding diri yang masih punya peluang merasai kelonggaran kepayahan. Namun masih menuntut lagi kelonggaran untuk menikmati keselesaan disamping pulangan kewangan.

Paling malangnya lagi disertai rungutan dan keluhan yang dilontarkan pada pihak-pihak tertentu dan diri sendiri seolah-olah ketentuan yang ditentukan Allah itu ada salahnya.

Sedangkan diri senantiasa berbicara tentang perjuangan dan pengorbanan bersilih ganti.

Lemahnya iman hamba yang masih punya ruang untuk mempalitkan tanda hitam pada seketul hati yang asalnya suci.

Jika masih ada kesedaran pada kekhilafan ini maka ia adalah satu keberuntungan dan bersyukurlah kerana masih diberi kesempatan oleh Ilahi untuk bertaubat dan kembali memulakan kehidupan yang putih dan bersih.

Noda hitam itu pasti kembali datang menyelitkan diri walau pada ruang yang kecil. Terpulanglah pada insan empunya untuk mengemudi hati agar tidak memerintahkan anggota untuk kembali membiarkan titik hitam lain mencemarkan hati dengan tanda hitamnya.

Kalau kita tolong orang...Allah akan tolong kita.

Terngiang-ngiang di gegendang telinga ayat keramat ahli bait ( housemate ) ketika di Bait Khaulah Azwar ( rumah Khaulah Azwar : setiap buah rumah yang dihuni pelajar Malaysia diberi sempena nama tokoh-tokoh Islam ) Iskandariah Mesir dahulu.

Lazimnya, majoriti pelajar di sana senantiasa mencari peluang membuat kebaikan dengan menolong orang salah satunya untuk meraih kejayaan dalam peperikasaan. Namun diragui pula akan keikhlasan jika berbuat kebaikan beralasan untuk mengharapkan ganjaran dunia semata.

Dari segi satu sudut pula, kemungkinan kebaikan pertama yang mengharapkan balasan itu merupakan langkah awal mengasah amal yang disertai keikhlasan.

Apa-apa pun biarlah kebaikan dan amal itu berterusan sehingga noktah nyawa yang terakhir agar keberkatan diperolehi serta ganjaran akhirat yang dijanji Ilahi dapat diperolehi.


Biarlah hidup sekejap diberkati dari hidup lama yang penuh sia-sia.


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...